Sommaren är nu definitivt över och det innebär förstås att event-säsongen äntligen har dragit igång igen! Under gårdagen gick höstens första Emeet av stapeln i Göteborg, och i vanlig ordning var det en taggad skara e-handlare - och för all del en del leverantörer - som hade samlats för att diskutera vilka möjligheter och utmaningar de möter i e-handelns fartfyllda värld.
Och en sak är säker. Ingen e-handel rullar på av bara farten, utan det kräver hårt jobb om man vill lyckas. Som tur är stod Emeet-deltagarna redo att hjälpa varandra med allt ifrån hur man kan göra för att slippa att konkurrera med ett lågt pris, till att hitta sätt att få medarbetarna motiverade.
Revolutionrace intog scenen
Efter ett kort intro inleddes dagen med att Pernilla och Niclas Nyrensten tog plats på scenen för att berätta om sin e-handelsresa, som började i Pernillas pappas garage 2014. Numera omsätter deras bolag Revolutionrace över 200 miljoner kronor. Med hjälp av ganska enkel men informativ marknadsföring på sociala medier - där kunderna ofta får vara med och bidra till produktutvecklingen - har företaget vuxit i rekordfart och säljer nu till ett 20-tal marknader.
Niclas och Pernilla Nyrensten intervjuades om Revolutionrace imponerande e-handelsresa
Och trots att Niclas försök att lära sig tyska inte riktigt ska ha gått enligt planen, har Revolutionrace fått bra fart på försäljningen i Tyskland. Nu väntar USA och Asien för Pernilla och Niclas, vars främsta tips till andra e-handlare är att jobba hårt och göra mycket av jobbet själv - samt att hålla sig till sin linje hellre än att falla för frestelsen att göra sådant som kan verka creddigt.
Sessioner blev överraskande populära
Som alltid på Emeet var det deltagarna som satte agendan, och i takt med att förmiddagen flöt på fylldes den numera välkända gridden upp med sessioner. De handlade om allt ifrån hur man kan driva egen e-handel utan att konkurrera med sina återförsäljare, till hur man gör för att skydda sin e-handel mot skadliga överbelastningsattacker.
E-handelsträngsel framför Emeets hjärta - gridden
Två sessioner som leddes av JS Energis vd Peter Borgman respektive Teknikproffsets e-handelschef Peter Olsson, lockade båda ett så pass stort intresse att de i sista stund fick flyttas till andra lokaler.
"Success rate" istället för felplock
Och det är kanske inte att undra på. Peter Olsson startade en diskussion om hur man som e-handlare ska kunna hitta KPI:er som alla i personalen kan ställa sig bakom, vilket förstås är önskvärt om det ska gå bra för ett företag. Det diskuterades även hur man egentligen bäst mäter kundnöjdheten när kunderna kan recensera företaget på en mängd ställen, såsom Facebook, Trustpilot och Prisjakt. För Teknikproffsets del är i alla fall en sak klar:
- Felplock existerar inte längre i vår verksamhet. Vi har "success rate" istället, berättade Peter Olsson.
Session om vilka KPI:er som är bäst att använda sig av
Peter Borgmans session handlade om e-handelshacks - helt enkelt tips att ha med sig om man ska bli framgångsrik som e-handlare. Borgman inledde själv sin e-handelsbana med att sälja frimärken online på 90-talet, och har sedan dess samlat på sig en mängd lärdomar om att sälja på nätet. Men de går att koka ner till en huvudsaklig poäng, som enligt Peter Borgman gäller alla som vill kunna tjäna pengar på sin verksamhet.
- Av vilken anledning ska kunderna välja just din produkt? Det måste man kunna svara på, konstaterar han.
Emeet-veteranen Peter Borgman delade med sig av sina bästa e-handelshacks
Emeet-kväll med standup-komik
Emeet-dagen övergick så småningom i kväll och med den följde förstås en traditionell Emeet-middag. Och ingen Emeet-middag utan en komiker på scenen - och den här gången var det Henrik Hjelt, känd från bland annat TV4:s program Parlamentet, som stod för kalaset.
Henrik Hjelt underhöll Emeet-deltagarna
Missade du e-handelskalaset i Göteborg? I så fall har vi goda nyheter. Redan i oktober kommer vi till både Stockholm och Köpenhamn, så då väntar nya chanser. Hoppas att vi ses!