Ehandel.se hade förmånen att få delta både på #eMeet och webbdagarna i förra veckan och även om det var två helt skilda världar hade de båda mycket bra att bjuda på.
Det var ur en diskussion på vinterminglet som eventet anordnades av Rikard Westberg (@tonerkungen) på tonerlagret.se, Peter Höjman (@nolingo) på billigaarbetsklader.se, Magnus Lundin (@gamsun) på uttaget.se och Catharina Östlund (@wilmafriends) på wilmaandfriends.se. Med över 100 anmälda och ett deltagande på runt 70-80 personer så kan man inte annat än att säga att det var en riktig succé.
0kr i budget - 100% hjärta!
Bild: Peter Höjman håller en introduktion och drar paralleller till Woodstock
Posten gick in och sponsrade eventet med lokaler i den berömda "arken" som är Postens huvudkontor och Ehandel.se sponsrade logoband och klistermärken tillsammans med trycknu.se men förutom detta handlade det om "0kr i budget och 100% hjärta" som Peter så poetiskt sa i sin inledning på dagarna där han drog starka analogier med den första Woodstock-festivalen. En idé, mycket bra folk och engagemang kan ge ett fantastiskt resultat helt utan pengar.
Bild: Ehandel.se klibbor och logoband
Så vad är en unconference?
Bild: Unfonference-tavlan in action
Begreppet betyder helt enkelt att det inte finns någon agenda på plats innan deltagarna anländer. Det finns inga talare, inga ämnen och helt enkelt inget planerat förutom kanske var man ska äta lunch ihop. Efter att arrangörerna presenterat upplägget och alla deltagare fått presentera sig på 10 sekunder och berätta vad de hette och vad de gjorde, samt vad de ville få ut av dagen, så fick man en lapp utdelad. Lappen innehöll plats för deltagarens eget namn och ett ämne. Nu fick alltså alla som ville prata eller lära sig mer om något formulera sin frågeställning på lappen och välja vilket av de sex förbestämda "spåren" som det passade in i. Efter lunch var tavlan för de olika spåren i princip full och bland spåren fanns bland annat dessa ämnen och frågeställningar:
- Marknadsföring: SEO, Adwords mm
- Logistik: Fri Frakt eller inte? med mera
- Design: Best practice, konvertering med mera
- Slumpen (allt som inte passade in under annat): Riskkapital och bolagsvärdering med mera
- Branschfrågor: Certifieringar med mera
- Administration, praktik & Ekonomi
Inte helt som en vanlig unconference
Det klassiska upplägget på en sådan här konferens brukar vara att en person håller i en session och diskuterar och leder den i dialog med deltagarna, men #eMeet hade ett litet annorlunda upplägg där det mer blev diskussion och resonemang kring frågeställningen utan någon tydlig talare eller moderator. Personligen tyckte jag det funkade bra men det diskuterades efteråt angående att man skulle köra det andra upplägget till nästa konferens. Ofta blev det någon på varje session som drog i trådar och förde diskussionerna vidare, men ibland hade det kanske behövts lite mer drag där.
Det handlar om att dela med sig
Bild: Glada miner och livliga diskussioner
Stämningen var väldigt givmild och öppen genom hela konferensen och alla hade förstått tanken med att dela med sig av information och sina erfarenheter. Jag märkte inte av något säljande alls trots att det var runt 10-15 leverantörer på plats utan de leverantörer som var med på de sessioner jag deltog i var väldigt ödmjuka och delade med sig av massor av bra tips utan att dra in sina verksamheter i diskussionen.
Däremot verkar det inte ha varit helt genomgående då Katrin på Kodmyran reflekterar över just detta med sälj på sin blogg e-handelstankar.se.
"Några av mina e-handlarvänner hade känt sig lite påhoppade av olika leverantörer som försökt sälja olika saker till dem, plattformar, Seojobb, adwords, socialamediehjälp m.m. och de tyckte också att det var en hel del säljare som egentligen inte gav goda råd utan mer försökte prata för sitt egets företags förträfflighet och tjänst, och gärna även klanka ner på andra företag i samma bransch. Det tyckte också att det som nya e-handlare var svårt att veta när företag gjort en säljpitch i stället för att kommit med ett välmenande råd, och man kände sig lite smått förvirrad, och tyckte att de som var där som leverantörer för olika företag på något sätt borde regleras till att antingen inte få vara med, eller också sättas i egna separata diskussionsgrupper, eller stå som utställare på en mässa, för att man skulle slippa säljinput i diskussionerna."
Ska man då utesluta leverantörer från en sådan här konferens?
Frågar du mig så säger jag -Absolut inte. Levererantörerna sitter på enorm kunskap och även om det kanske ibland är svårt att inse att det bästa säljet i detta formatet är att vara öppen och dela med sig av kunskap, så tror jag ändå att vinsten blev större än de få negativa upplevelserna och det ska jag berätta mer om nu.
Lärdom 1: Utlandsexpansion - light
Bild: Magnus Fredin på Klarna berättar om Dansk e-handel.
I diskussioner kring utlandsexpansion i ett av branschfråge-spåren kom frågan upp gällande hur man skulle tänka kring utlandsexpansion. Själv har jag alltid fruktat det som pesten då jag vet hur hårt mina konkurrenter på exempelvis coolstuff.se och andra aktörer jobbar med översättningar, kundtjänst, logistik, marknadsföring och allt annat som hör e-handeln till. Jag har alltid sett det som lika svårt som att starta en helt ny webbutik och till och med svårare eftersom det är på en marknad jag inte kan någonting om.
Varje vecka får vi förfrågningar från våra nordiska grannländer som inte vill annat än ge oss pengar, men vi tackar alltid vänligt men bestämt nej till att sälja utanför Sveriges gränser. Hur ska vi göra med momsen, frakten, bokföringen, språket, garantier och allt annat? Självklart tänker man på utlandet, men det känns som ett enormt jobb att starta upp filialer för att få lokala betalsätt, skaffa nya fraktavtal, översätta hemsidan och skaffa språkkunnig kundtjänst.
Det som var väldigt intressant var att Sara Forsberg på Klarna inte alls höll med om detta. Hon hade flera kunder med samma problem som jag och det enda de gjorde var att godkänna köpen istället för att neka dem. Hennes bästa råd var att låta utländska konsumenter handla, men gör inte massor av jobb innan du testat om det ens finns en efterfrågan på dina produkter. Översätt inte, skaffa inte DANkort utan kör som vanligt och ta betalt för frakten och bara se hur mycket orders du lyckas få iväg till utlandet innan du lägger tid och pengar på att göra expansionen i full skala.
Lärdom 2 - E-handelscertifieringar
Sista mötet i branschspåret handlade om certifieringar och framförallt Trygg E-handel från Svensk Distanshandel. Tyvärr hade Bo Lindell och Johan Frykendahl på SDH missat detta och som Trygg E-handelsfan (disclaimer: och adjungerad i styrgruppen) fick jag axla fanan av att svara på kritik och frågeställningar kring certifieringen.
Bland deltagarna fanns bland annat Peter Höjman som kanske inte varit mest positivt inställd till certifieringen men när man möts på detta sätt blir samtalen väldigt konstruktiva. Peter efterlyste mer transparens och att man var tydligare med undantag och dispenser och det höll i princip alla kring bordet med om.
En del var även oroliga att ett bedrägeri i klass med KameraExperten skulle kunna förstöra allt man byggt upp och att man därför skulle jobba mer proaktivt med omvärldsbevakning på konsumentsidan samt att tydligare informera på sidan om vilka butiker som fått sina certifikat återkallade eller förändrade. En svart lista som den hos Svensk Distanshandel var också en idé som kom upp.
Det man såg som den stora styrkan var dock att Trygga e-handlare som varit medlemmar i minst ett år nu kunde ansöka om att bli fullvärdiga medlemmar i SDH utan extra kostnad. Alla var överrens om att det finns en stark organisation som står bakom e-handlarna och för deras talan i viktiga frågor och här verkade de flesta positiva till att man nu som liten aktör skulle kunna få samma rösträtt och påverkan som Ellos, Haléns och de andra stora drakarna.
Personligen är jag helt övertygad om att en organisation för e-handlare behövs redan nu, och kommer behövas ännu mer om några år och jag tror att om fler små e-handlare gick in som aktiva i SDH kan det bli en stor påverkan på statliga verk och lagstiftning som vi alla tjänar på i längden.
Om inte annat får man en ny gratis logga (SDh:s) att sätta på webbutiken - konvertering ni vet!
Lärdom 3 - Att sälja sin verksamhet och hur man värderar den.
Bild: Kanske det mest intressanta spåret om riskkapital och investeringar på initiativ av Daniel från iPhonebutiken. På bilden i blå tröja.
Nästa spännande session startades av Daniel på iPhoneButiken.se och handlade om hur man värderar ett e-handelsbolag och när man ska sälja det eller ta in externa investerare. Det pratades mycket om de vanliga mediefonderna och deras investeringar och Peter på billigaarbetsklader.se som för något år sedan fick medieinvestering från just Aggregate Media berättade om sina erfarenheter.
Fredrik och Dinesh från Fyndiq berättade också om sina erfarenheter under den senaste emissionen där de valde att inte ta in just mediekapital och istället gick på rent kontanta investeringar. Den största fördelen Fyndiq såg här var friheten i att själv bestämma över vilka mediekanaler man hade möjlighet att investera i samt att man kunde förhandla direkt med mediabolagen och faktiskt få bättre avtal än om man körde via en mellanhand. När på resan man faktiskt skulle sälja av sitt bolag var ett hett ämne.
Många var överrens om att runt 10 miljoner i omsättning var det som var "sweet spot" just nu för investerare och det var där de flesta såg att man låg i en bransch med tillväxt och där man faktiskt hade en bra marknadsandel som gick att skala upp. När det gällde värderingsmetoder var de flesta eniga om att normala företagsmäklare inte var rätt väg att gå utan att man istället borde gå mot nischade e-handelsinvesterare såsom MTG, Firm Factory, CumuloNimbus Capital Partners eller rentav de stora mediabolagen.
Det är svårt att räkna P/E-tal eller normala värderingsmodeller i en bransch som är så attraktiv att investera i som e-handel faktiskt är och kommer ha en, antagligen, obruten generell positiv utveckling de närmaste 5-7 åren så det bästa rådet gällande värdering här kom från Fredrik Norberg på Fyndiq och Allt För Föräldrar:
"Din e-handel är värd så mycket som du säger att den är värd"
Allt gott har ett slut - men först middag!
Bild: Gänget från Blocket E-handel på middagen. Foto: Catharina Östlund
Egentligen skulle det hållts en sista grupp av sessioner i slutet av dagen men då folk i princip var helt utmattade av all information och snack under dagen beslutades det att man körde samling och sammanfattning istället, vilket nog alla tyckte var en bra idé. Arrangörerna hade bokat i princip hela restaurangen Lokal på Kungsholmen och det var strax över 25 deltagande på middagen.
Eftersom snacket under dagen varit så informellt blev det ingen större skillnad under kvällen förutom kanske att trevlighetsfaktorn blev ännu högre och de personliga historierna fler.
Sammanfattningsvis
Bild: Tre av de fyra arrangörerna efter en bra dag. Från vänster Magnus, Peter och Rikard
För oss små e-handlare är det jobbigt ibland, kanske har man inte lyxen att vara 2-3 anställda (ja, det är en lyx) eller ännu fler. Möten där man får träffa andra som har samma jobb ger enormt mycket och inom just e-handelsbranschen verkar det finnas en kultur av öppenhet och att dela med sig av kunskap. Kanske handlar det om att vi jobbar mycket med sociala medier och Internet, jag vet inte. Det jag däremot vet är att efter en sån här träff kommer man tillbaka till vardagen med en energi man aldrig tidigare haft, full med nya kunskaper och också en massa nya vänner och bekanta.
Om du missade detta eMeet så är det okej, men för din egen skull... missa inte nästa som kommer i höst, då kommer du ångra dig, jag lovar!
Missa nu inte alla andra som bloggat och skrivit om eMeet:
Catharina på Wilma & FriendsMaria Richardsson på Signerat.se
- PRfektkontor om #emeet
Bilder från dagen
Bild: Även Linköpings Universitet var representerat av Therese och hennes uppsatskamrat, som skriver en uppsats om kundlojalitet inom fashion e-commerce. Här i diskussion med modekungen Rikard.
Bild: Olle Hyberg på Litium tillsammans har kul ihop med Daniel Aronowitsch på PayPal.
Bild: Sebastian Siemiatkowski på Klarna pratar med Fredrik Norberg och Dinesh Nayar på Fyndiq.se
Bild: Mycket att ta in under spåret som handlade om Best Practice
Bild: Vissa e-handlare bodde på hotell med takpool och firade avslutet av dagen med lite bubbel.