På torsdagen i förra veckan samlades ungefär 300 glada e-handlare på Postens huvudkontor i Stockholm, även kallad Arken. Dagen med ett stort E var förstås Emeet. En årlig konferens där e-handlare träffas för att diskutera heta ämnen i branschen. Eller för att snacka skit och träffa gamla och nya kollegor. Det hela är en så kallad knytkonferens utan ett fast schema. Man skulle kunna säga att det är en fysisk representation av vårt forum där diskussionerna flödar om allt mellan himmel och jord. Ehandel.se går helt enkelt multikanal under en dag.
E-handelskalaset var möjligt tack vare de trevliga leverantörerna Glesys, Jetshop, Klarna, Payson, Postnord, Pineberry, Vaimo och Fyndiq. Dessa hittade även på en del skojigheter under dagen som att bjuda på kaffe och tårta och hålla intressanta sessioner.
Deltagarna skannades in
När klockan slog 08:00 började e-handlarna trilla in i Arken. Med sig hade de flesta sin utskrivna biljett. Ett påhitt som kanske inte var så digitalt anpassat men då vår projektledare för Emeet, Rikard Westberg, driver Tonerlagret spekulerades det i att utskrifterna skulle maximeras.
"Busy busy 🙂 #emeet #emeet13 #hyperisland"
E-handlarna var dock mer bekväma i att deras biljetter skannades med en streckkodsläsare, vilket genast kändes mer e-handel. Själva incheckningen sköttes av ett gäng glada e-handelsstudenter ifrån Hyper Island, som hälsade alla välkomna.
Finkaffe piggade upp
När alla passerat registreringen och fått sina biljetter skannade i traditionellt e-handelsmanér var det dags att käka lite frukost. Till frukosten kunde man även få en kopp finkaffe. Klarna hade nämligen dragit dit en kaffevagn som serverade allt ifrån espresso till latte. Ett uppskattat påhitt som fortsatte under hela dagen och laddade batterierna hos e-handlarna, Partners, samt trötta arrangörer.
"Klarna fixar finkaffe på #emeet"
Efter frukosten var det dags att bege sig till Kristinasalen, ett av de större rummen, för introduktion. Under introduktionen fick vi träffa en av grundarna till Emeet, förutom Rikard Westberg som alltså var projektledare för årets evenemang.
Magnus drog igång publiken
Medgrundaren Magnus Lundin ifrån Uttaget.se bjöds nämligen upp på scenen för att dra igång publiken. Det blev snabbt lite sektstämning, men på ett positivt sätt, då alla fick ställa sig upp och klappa sig vakna i amerikansk stil. Detta var ett återkommande inslag under Emeet för att väcka kroppen efter djupa diskussioner.
#Emeet is on! pic.twitter.com/quUspWA5jC
— Sïmon Saneback (@saneback) November 7, 2013
Nästa besök på schemat var förstås den magiska Gridden, knutpunkten på Emeet, där dagen utformades av deltagarna.
Gridden fylldes på
Gridden är den mest centrala delen av Emeet och består av packtejp och kraftpapper, allt för att e-handlarna skall känna sig hemma. Detta anordnas i ett rutmönster där kolumnerna får olika teman och där varje tema har ett eget rum i Arken. Sedan är det upp till e-handlarna att fylla Gridden med olika ämnen som de vill hålla en session om. Det kan antingen bli smockfullt i ett rum under en populär session, eller bara några få deltagare. Båda kan dock vara lika givande.
Full fart framför Gridden #emeet pic.twitter.com/vF6HOzJXaw
— Arne Andersson (@ArnepaPosten) November 7, 2013
Under dagen fylls det på med sessioner och nya diskussioner hålls i de olika rummen i Arken. Det viktigaste är dock mötet e-handlare emellan och utbytet av information i branschen. Sessionerna är även frön till vidare diskussioner utanför rummen och även in i fikapauser, luncher och sent in på kvällen.
Djupa diskussioner på #emeet pic.twitter.com/qgs0hwwBCs
— Ehandel.se (@EhandelPunktSe) November 7, 2013
Att följa allt om händer under Emeet är i princip omöjligt. Därför slängde vi iväg några korta frågor till ett dussintal av deltagarna för att få deras minnen ifrån dagen och kvällen. Låt oss höra vad näthandlarna hade att säga.
Deltagare om Emeet
|
Vem är du och varför besökte du/ert företag Emeet?
Magnus heter jag och jag jobbar på Tailor Store. Vi besökte Emeet framförallt för att få nya idéer och uppslag.
Vad minns du bäst ifrån dagen?
Det var många bra sessioner och delvis skönt att höra att de flesta brottas med motsvarande problem. Alla var öppna och delade med sig.
Vad minns du bäst ifrån kvällen?
Jag är ganska stel i lederna jämfört med kvinnan på scenen. Träffade många nya vänliga e-handlare mfl så att diskussionerna under dagen kunde fortsätta.
"Liveshow på #emeet"
|
Vem är du och varför besökte du/ert företag Emeet?
Jag har inte tidigare besökt Emeet - och detta var ett utmärkt tillfälle för mig att för en dag slippa ansvar över att posten går iväg i tid. Med facit i hand visade det sig att de ju klarade sig alldeles utmärkt utan mig... Pen Store växer i hyfsad takt och vi ställs därmed inför en massa utmaningar som jag ville bolla med andra e-handlare.
Vad minns du bäst ifrån dagen?
Ibland hamnade man i en riktigt matnyttig session och ibland i en där man inte hade mycket att varken ge eller ta. Bäst minns jag dock de givande stunderna emellan sessionerna. Även öppenheten och transparensen tar jag med mig, även om någon sa att det var lite mer tillknäppt denna gång än tidigare Emeets. Jag var i alla fall nöjd med dagen och blev taggad på fortsatt hårt jobb!
Vad minns du bäst ifrån kvällen?
Minns inget från kvällen. Har en svag minnesbild av ett illa packat paket av Posten-Arne med sällskap.
"Paketinslagning i den lägre skolan #emeet"
|
Vem är du och varför besökte du/ert företag Emeet?
Lillan "Fotolillan" Magnusson driver LIVEfoto svensk foto & bildproduktion som är en försäljningskanal för fotografer att sälja bilder till en stor målgrupp.
Förutom det jobbar jag som fotograf och har de senaste åren hjälpt en hel del e-handlare med både produktfoto och övrigt bildmaterial till deras butiker och informationssidor samt porträtt.
Jag besöker Emeet för att få en vitaminkick och lite känsla för vilka förändringar som sker både tekniskt och mentalt. Samt att dela med mig av mina erfarenheter och kanske röra runt lite med tankar utanför lådan.
Vad minns du bäst ifrån dagen?
Klarnas underbara kaffe och Fyndiqs goda tårtor. *ler* Förutom det var det ett givande session om tankar runt lojalitetsprogram för både nya och återkommande kunder. Jag avslutade dagen med en givande session om e-handel är lönsam. Kanske inte det mest uppmuntrande men klart tänkvärt och intressant. Dagens första om bildens betydelse i butiken kunde varit mer intressant om den session inte blivit mer åt fördragshåller än diskussion som den tyvärr blev.
Vad minns du bäst ifrån kvällen?
Minnen från kvällen???? *ler*.....
Jag hade ett underbart middagssällskap i Fyndiq och givande samtal med Klarna, Kicks och Animal för att nämna några. Kvällen var riktigt trevlig, Lagom mycket underhållning och bra mat.
Igår stod Fyndiq för fikat på Emeet. Det ryktades om den godaste tårta folk ätit. #Emeet #Fyndiq #Tårtgate pic.twitter.com/pdW772pdTe
— Fyndiq (@fyndiq) November 8, 2013
|
Vem är du och varför besökte du/ert företag Emeet?
Jag heter Niclas Heurlin och jobbar med e-handel i ett flertal olika företag, Confident Living, Stor&Liten, Lykka samt systemleverantören enferno. eMeet är ett bra sätt att träffa e-handelsentreprenörer, diskutera angelägna frågor samt lyssna av marknaden.
Vad minns du bäst ifrån dagen?
Många bra diskussioner och möten under hela dagen.
Vad minns du bäst ifrån kvällen?
Grymt bra ös och trevligt sällskap.
Mr @heurlin om att skapa lönsamhet i #ehandel #emeet pic.twitter.com/UcwT7Uia6Z
— Anton Johansson (@agaton) November 7, 2013
|
Vem är du och varför besökte du/ert företag Emeet?
Jag heter Maria Richardsson. Jag och min kollega Jenny Sörling driver Nordic Design Collective, och vi kom till Emeet för att träffa andra e-handlare, inspireras och få nya idéer.
Vad minns du bäst ifrån dagen?
Mötet med andra e-handlare är alltid det bästa, att få tid att träffa nya och prata i pausen mellan olika sessioner. Sen gillar jag de sessioner där andra e-handlare delar med sig av konkreta tips, det kan verkligen väcka nya idéer som vi sedan kan applicera på vår egen butik.
Vad minns du bäst ifrån kvällen?
Återigen, det bästa är att träffa andra. Förutom att alla e-handlare är så trevliga och sociala, så blev det en hel del konkreta diskussioner under kvällen som också var värdefulla.
Middag efter kanondag på #emeet. Härligt att träffa e-handlarsverige igen! pic.twitter.com/0nV2r9rcQB
— Joel Falck (@joelfalck) November 7, 2013
|
Vem är du och varför besökte du/ert företag Emeet?
Som representant för Partykungen(.se) får jag väl lov att erkänna att man har höga förväntningar på sig från andra e-handlare, speciellt när det gäller antalet besök i baren till middagen...
Hur som helst så besöker jag inte Emeet för den goda ölen utan för den trevliga stämningen, möjligheten att knyta nya kontakter och inte minst för att träffa sedan tidigare bekanta e-handlare. Jag skulle säga att Emeet är i särklass det bästa evenemanget, trots de "billiga" biljettpriset.
Vad minns du bäst ifrån dagen?
Det jag minns bäst är nog min egen session om offlinemarknadsföring. Där jag lite otajmat fick massor av arga ögon på mig från kvinnliga deltagare, när jag skulle berätta om hur vi fick Sveriges feminister efter oss efter att ha döpt en piratdräkt till "Somalisk Pirat".
Jag vill därför passa på att säga till alla som var där och läser detta; jag har inget emot feminister. Jag är själv i det närmast feminist och tycker att alla är lika värda, oavsett kön. Men ibland blir PK-Sverige lite för mycket PK helt enkelt.
Vad minns du bäst ifrån kvällen?
Det jag minns bäst från kvällen är nog diskussionen vid middagen med Lastbryggan-Mats om hur man ska bemöta kunder som gör returer av användna produkter där ångerrätten inte längre gäller. Och inte minst ett speciellt fall där Mats fått en retur på en så kallad "kärleksdocka" som blivit behandlad på ett allt annat än ett orört sätt...
|
Vem är du och varför besökte du/ert företag Emeet?
Henrik Oscarsson, VD Discshop Svenska Näthandel AB. Jag blev bjuden av Dan Nilsson, men jag var inte svårövertalad eftersom jag hade hört mycket gott om (o)konferensen.
Vad minns du bäst ifrån dagen?
Intressanta diskussioner kring hur man rustar e-handelsbolag för försäljning (”sminka grisen”) och Babyshops butikschefs presentation av deras erfarenheter från att starta en off-linebutik.
Vad minns du bäst ifrån kvällen?
Arne Anderssons oförmåga att slå in en snowracer.
Cirkus och paketinslagning
Ett uppskattat inslag under kvällen var alltså en e-handelstävling där leverantörer tävlade om att slå in en snowracer. Arne Andersson på Posten som alltid förespråkar fina paket levererade i alla fall inte under tidspress på scenen. De som tog hem segern var faktiskt de leverantörer med minst erfarenhet i pack och plock, bland andra Glenn ifrån Glesys gjorde en fin insats.
Leverantörer tävlar om att slå in snowracers på #emeet pic.twitter.com/bD62o0iZuj
— Ehandel.se (@EhandelPunktSe) November 7, 2013
Ett annat mycket populärt framträdande var Amanda ifrån Cirkus Cirkör som bjöd på en ganska obekväm show där hon bände kroppen i omänskliga vinklar. Ett inslag som trollband många i publiken.
Underhållning på #emeet pic.twitter.com/sCwbtElJYC
— Ehandel.se (@EhandelPunktSe) November 7, 2013
Efter middagen tog sig deltagarna ut till baren där kvällen avslutades precis som den börjat, i e-handelsdiskussioner, men med snäppet färre hämningar.
Bilder ifrån dagen
Om årets evenemang varit lyckat eller inte har som alltid varit upp till deltagarna själva. Precis som Magnus Lundin påpekade i introduktionen får du oftast tillbaka det du lägger in i Emeet tiofaldigt, men lägger man inte in något så kan man gå tomhänt hem. Vi hoppas dock att dagen bjudit alla deltagare på nya kontakter och idéer till sin e-handel.
De som inte lyckades få en biljett kan istället ta del av bilderna ifrån Emeet 5, som fotograf Ebba Guhnby fångade under dagen. Dessa finner ni här på vår Flickr-sida.
Tills nästa Emeet önskar vi alla årets deltagare och Partners en fortsatt trevlig e-handel.
"Tack för denna gång #emeet. Partner och ehandlare, ni är så jävla bra! #ehandel"