EM i herrfotboll pågår för fullt och i kväll är det dags för Sverige att möta Ukraina i åttondelsfinal. Svettigt värre, med tanke på att det är en avgörande match.
Svettigt har det också blivit i den svenska e-handeln, som har haft fullt upp med att förse de svenska supportrarna med nödvändiga attiraljer inför matcherna. Joel Svensson, vd samt "Director of Fun" på Partykungen, vittnar om en strykande åtgång gällande vissa varor.
Fotbolls-EM har onekligen inneburit en större försäljning för oss och då främst av blågula supporterprylar. Solhattar med Sverige-motiv har sålt bra och likaså t-shirts och andra kläder. Därtill tycker jag mig se en i övrigt ökad försäljning på blågula festartiklar så som ballonger, dukning och dekoration, säger han till Ehandel.
Eftersom pandemin har bidragit till restriktioner på uteserveringar och andra platser som brukar visa matcherna, och ingen visste hur det skulle gå för Sverige i turneringen, har det varit utmanande att planera hur många varor som skulle gå åt.
Det svåra har varit att ge en bra prognos för hur mycket varor vi ska ta in i lager och i och med att Sverige gått vidare från gruppspelet har vi fått köpa in lite prylar i panik nu den senaste veckan. På den negativa sidan kan vi se en tydlig korrelation att försäljningen gått ner något under de tider Sverige spelat sina matcher.
"Behov av en bättre TV"
Det är en bild som delas av Klarna, som har tagit fram statistik över hur fotbollsfebern slår mot e-handeln. Deras slutsats är att e-handeln sjunker när Sverige spelar match, men att många passar på att shoppa i pausen. Extra många ska ha passat på att köpa på sig ny elektronik, medan kläder och skor, smycken, barnprodukter och underhållning utvecklades i motsatt riktning.
När det på grund av restriktionerna varit svårare att se matchen i större sällskap på sportbarer eller andra offentliga platser så har många säkerligen samlats hemma i vardagsrum och då har nog många upplevt ett behov av en bättre TV, bättre ljud eller en “second screen”, säger Klarnas presschef Niklas Gillström i ett pressmeddelande.
Sveriges matcher har spelats på dagar då stora delar av landet haft soligt och varmt väder. Det kan också ha bidragit till e-handelns försäljning.
Tyvärr kan vi inte riktigt observera någon riktig trend under Sveriges matchdagar, varken försäljningsmässigt eller produktmässigt. Det har förvisso varit relativt varma dagar, vilket snarare verkar ha haft en positiv påverkan på vårt sortiment som fokuserar på nedkylning, säger Daniel Karlsson, Sverigechef på Coolstuff, till Ehandel.