Försäljningen rörde sig med andra ord i sidled, medan resultatet fick sig ett rejält uppsving.
Under andra kvartalet har Elon noterat en positiv utveckling i B2C-försäljningen med ökad omsättning, både inom det svenska butiksnätet och genom flera av våra samarbetspartners. Tack vare bredden på vår verksamhet skapar Elon bättre förutsättningar över tid att jämna ut konjunktursvängningar och säsongsvariationer, vilket bidrar till en mer stabil framtida utveckling av vår lönsamhet, framgår det av rapporten.
En större händelse under kvartalet var att ett så kallat strategiskt avtal tecknades med dammsugartillverkaren Dyson. Därmed kommer Elon att börja sälja företagets dammsugare. Man ska även ta in Electrolux nya produktlinje Excellence i sitt sortiment.
Elon har även rekryterat en B2B sales service manager i form av Victor Jannering, som tidigare var vd för it- och telekombolaget Dialect. Rekryteringen är ett led i Elons fokus på att utveckla bolagets tjänsteaffär kring it- och telekomlösningar, framgår det.
Nettoomsättningen under första halvan av 2024 backade med -3,8 procent till 2,1 miljarder kronor (2,2), medan Ebit-resultatet förbättrades till -30 miljoner, från -72,9 miljoner ett år tidigare.