Det blev en tuff start på året för Ellos Group, som nu har släppt sina siffror för det första kvartalet. Omsättningen kom under årets tre första månader upp i 640,5 miljoner kronor. Några jämförbara siffror delges inte, vilket ska ha att göra med att FGN Nordic tog över koncernen under förra året.
Men att det fanns utmaningar råder det inga tvivel om. Företagets röreseresultat landade till exempel på -24,7 miljoner under det första kvartalet.
Kvartal 1 2020 blev ett utmanande kvartal lönsamhetsmässigt med en inbromsning av efterfrågan på kläder och skor, som var synlig redan innan covid-19 pandemin på grund av en varm vinter och negativa effekter från Black Week på säsongsrean i januari. Detta tillsammans med Covid-19 påverkade försäljningen, varumarginalen och effektiviteten i marknadsföringen negativt under kvartalet, konstaterar koncernen i ett pressmeddelande.
Enligt Ellos har dock situationen förbättrats sedan starten av årets andra kvartal. Särskilt maj lyfts fram som en stark månad. Överlag rapporteras verksamheten fungera smärtfritt och utan några direkta störningar i exempelvis leveranserna av varor ska inte ha inträffat.
Ellos Group har en positiv syn på framtiden trots de extraordinära och osäkra tider som effekterna av Covid-19 ger. Ledningen och alla anställda arbetar hårt för att säkerställa att kunderna känner sig trygga och säkra att handla online.
LÄS ÄVEN: Ellos lanserar egenutvecklad betaltjänst