Fair Actions granskning visade att flera stora, svenska e-handlare inte är transparenta med sina fabrikslöner. Något man menar borde vara ett krav för ett trovärdigt hållbarhetsarbete. Ett av bolagen som man tittar närmare på är Ellos Group, som var ett av tre bolag som åtminstone redovisade vilka fabriker man anlitar.
Resultatet från studien visar att det finns ett positiv skifte med ökad transparens i branschen där Ellos Group lyfts fram som ett av de transparenta bolagen. Under 2021 har Ellos Group bland annat publicerat en förteckning över sina leverantörer, säger Annika Mårtensson, hållbarhetschef på Ellos Group, i ett uttalande.
Men precis som övriga fem bolag i rapporten, så redovisar man alltså inte fabrikslöner i dagsläget. Det låter dock som att man öppnar upp för möjligheten att göra just detta framgent.
Samtidigt menar Fair Action att det krävs mer transparens inom leverantörskedjan, speciellt när det gäller information om fabrikslöner. I linje med det fortsätter Ellos Group att utveckla sitt arbete, säger Annika Mårtensson.
Ellos skriver också att man sedan 1999 ställt krav på att varje ny leverantör ska underteckna bolagets uppförandekod, där det ingår "tydliga krav på arbetsförhållanden". Man arbetar även med ökad transparens och spårbarhet i leverantörskedjan.
Ellos Group välkomnar konstruktiva granskningar som ytterligare kan driva på utvecklingen kring transparens i leverantörskedjan, avslutar Annika Mårtensson.
LÄS ÄVEN: Granskningen avslöjar: E-handelsraketerna mörkar arbetsvillkoren
LÄS ÄVEN: E-handelsjättarna svarar på kritiken: "En viktig fråga för oss"