Efter intensivt arbete lyckades vi få en ny långsiktig finansiering på plats som stöttar tillväxt och fortsatt positiv utveckling, samt nya ägare i form av en grupp nordiska institutionella och privata investerare, vilka tror starkt på Ellos Group och våra e-handelsplatsers framtidspotential, säger han.
Fjärde kvartalet präglades av engångskostnader relaterade till omfinansiering, hög skuldsättning och ogynnsamma valutakurseffekter. Dessa faktorer belastade resultatet med över 80 miljoner kronor.
Med detta i beaktande och den alltjämt tuffa marknaden inom hemsegmentet gör vi ett starkt kvartal och vår uppfattning är att vi fortsätter stärka vår position i marknaden, säger Hans Ohlsson.
Ellos såg en ökad kundaktivitet inom mode under perioden, medan marknaden för heminredning fortsatte att vara utmanande. Med en förväntad dämpad inflation och lägre ränteläge ser bolaget dock ljusare på framtiden för heminredningssegmentet.
Företaget har en ny styrelse under ledning av Morten E. Astrup, med Joakim Friedman, grundare till Sportamore, som en av medlemmarna.
Med nya goda förutsättningar på plats och baserat på Ellos Groups uppskattade erbjudande ser jag väldigt mycket fram emot att fortsätta vår positiva och lönsamma resa som ledande nordisk shoppingdestination för heminredning och mode, avslutar Hans Ohlsson.
LÄS ÄVEN: Ellos hemliga strategi - shitlist håller produkterna i schack