Innan Ellos började göra sig av med folk inför omställningen mot e-handel var det nog många som trodde att övergången från postorder till e-handel var relativt enkel. Även om de båda verksamheterna är nära släkt så ska det krävas en hel del ny kompetens, om man får tro Ellos satsningar de senaste två åren. Senast på resan snodde Ellos Jessica Egman ifrån Jollyroom som nu är e-handelschef på miljardbolaget.
I går tog man nästa steg på resan då företaget “accelererar sin e-handel med en helt ny plattform”. Ellos meddelar stolt att de på mindre än 24 timmar bytt ut hela Ellos Groups e-handelssystem.
- På mindre än 24 timmar har företaget väsentligt flyttat fram sin position i den snabbväxande e-handelsmarknaden. Den nya e-handelsplattformen är responsiv, fullt skalbar och kommer att ge Ellos Group förutsättningar att snabbt, flexibelt och effektivt utveckla plattformen vidare tvärs igenom alla sina varumärken och länder eller vid förvärv, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Vad körde då företaget innan detta supersnabba byte? Vi frågade Ellos.
- Innan skiftet använde vi en egenbyggd e-handel med Endeca-motor, med stordatorsystem, meddelar Marita Björk, kommunikationschef på Ellos.
"Nya lösningen är en best-of-breed"
Stordatorsystem låter förstås inte helt modernt men nu ska företaget sitta på en avsevärt bättre plattform.
- Den nya lösningen är en "best-of-breed", med handplockade system som arbetar ihop för att leverera bästa möjliga kundupplevelse. För att nämna några, är Intershop vår nya e-handelsmotor, supportad av InRiver PIM samt utvalda delar av Adobe Marketing Cloud.
Varför bytte ni allt?
- Vi hade väldigt gamla system som fungerade bra men som inte kunde följt med oss i vår vidare utveckling, förklarar Marita Björk.
De nätbutiker inom gruppen som fått ta del av de nya systemen ska vara Ellos.se och Jotex.se. Vi gissar dock att Stayhard, som Ellos köpte ut 2015, inte använder stordatorsystem. Ellos meddelar att den nya plattformen ska gå att använda på flera butiker.
Företaget meddelar också att den nya e-handelsplattformen möjliggör användandet av stora datamängder på ett nytt sätt. De talar förstås om Big Data och att kunna få en bättre förståelse för sina kunder, vilket alltså det nya systemet ska hjälpa till med.
- Vi kan nu i högre utsträckning personalisera upplevelsen vid handlandet och därmed underlätta för alla våra kunder att finna det de söker. Med vår nya e-handelsplattform ger vi också våra mobila kunder en inspirerande och fullmatad shoppingupplevelse, säger Hans Ohlsson, VD och koncernchef.
LÄS ÄVEN: Ellos ser ljuset i tunneln och sneglar på börsen