ANNONS

Ellos ser ljuset i tunneln och sneglar på börsen

Ellos ser ljuset i tunneln och sneglar på börsen
Hans Ohlsson, VD för Ellos Group

Efter omställningsarbetet från postorder till e-handel ser Ellos Group återigen att försäljningen ökar och snart kan börsplanerna bli aktuella igen.

ANNONS

Ellos Group, som omfattar bolagen Ellos, Jotex och Stayhard, har under de senaste åren genomgått ett stålbad i sin omvandling till ett renodlat e-handelsbolag. Under 2014 meddelade koncernen att postorderkatalogen skulle slängas ut till förmån för e-handeln med målet att bli Nordens ledande e-handelsbolag.

En omställning som lett till att man tvingats säga upp personal i flera omgångar, men även anställa personer med digital kompetens som kan föra bolaget framåt. Ellos Group, som sedan 2013 ägs av Nordic Capital, har också sett sin försäljning svikta de senaste åren.

Enligt bolagets årsredovisning för 2015 ökade Ellos Group Holdings omsättning endast med 0,4 procent till drygt 2 miljarder kronor. Samtidigt halverades resultatet från 127 miljoner kronor till knappt 59 miljoner kronor, rapporterar Di Digital. Men under årets första fem månader ser det betydligt bättre ut.

– Vi har skrotat katalogen och lyckats med vår digitala marknadsföring. Nu kan vi släppa transformationen och höja blicken. Lönsamheten ökar och koncernen hade en tillväxt på 6 procent under årets fem första månader. Alla varumärken bidrar, Ellos, Jotex och Stayhard, säger Hans Ohlsson, VD för Ellos Group.

Ska utmana Boozt med externa varumärken

Under 2014 köpte Ellos upp det renodlade e-handelsföretaget Stayhard och koncernen har flaggat för ytterligare uppköp. Än så länge har man dock bara förvärvat det svenska makeupvarumärket Makiash som ett led i sin satsning på ett eget skönhetsvarumärke, Ellos Beauty.

Man säger sig dock vara öppna för nya förvärv och med det tuffa omvandlingsarbetet bakom sig är det nu dags att höja ribban.

– Vi ska utveckla vår försäljning av externa varumärken och ge Boozt en match. Nästa steg blir att lyfta blicken och se hur vi kan öka försäljningen av möbler, säger Hans Ohlsson till Di Digital.

Ellos Group ska även ha haft långt gångna planer på en börsnotering som ställdes in i höstas, troligtvis till stor del på grund av den sviktande försäljningen. Men med en bra början på 2016 kan börsplanerna snart bli aktuella igen.

– Nordic Capital förbereder för olika scenarion, där en börsnotering av Ellos Group kan vara ett alternativ. Men vi vill inte kommentera en eventuell tidsplan, säger Katarina Janerud, kommunikationsansvarig på huvudägaren Nordic Capital.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap