Enligt en färsk Ã¥rsredovisning gÃ¥r e-handeln Ellos med vinst. Kläd- och heminredningsföretaget som grundades redan 1947 började med att sälja kläder via postorderkatalog. Ellos är en del av koncernen Ellos Group, som ocksÃ¥ äger textilföretaget Jotex, herrmodesajten Stayhard och heminredningssajten Homeroom.Â
Ellos omsättning uppgick till drygt 2,0 miljarder kronor, jämfört med 1,9 miljarder kronor för samma period förra Ã¥ret. Bruttoresultatet för 2018 lÃ¥g pÃ¥ cirka 1,1 miljarder kronor.Â
MÃ¥nga förändringarÂ
Det har hänt en del för Ellos under det gångna året och företaget har gått igenom en del förändringar. I oktober 2018 satsade de på ett samarbete med e-handelsjätten CDON för att kunna nå ut till fler kunder i Norden.
LÄS ÄVEN: Ellos och Jotex ska säljas hos CDON
Enligt årsredovisning har kostnader på 16,2 miljoner kronor i samband med kundanpassade omstruktureringar belastat årets resultat för hela Ellos Group. De har exempelvis lanserat en ny betalningstjänst där kunden kan betala via mobilen.
I juni i år slöt Ellos avtal med en ny logistikfirma, för att kunna utöka sina hemleveranser och på köpet bli mer klimatsmarta.
LÄS ÄVEN: Jätten Ellos börjar med klimatschyssta hemleveranser