Det är vår vän Arne Andersson, ifrån Posten, som fastnat för QR-koder och Victorias Secrets. Arne gillar hur Victorias Secrets jobbar med QR-koder och framförallt implementationen av kampanjerna som utnyttjar denna nya teknik. Samtidigt är han besviken över de försök som görs i Sverige gällande att använda QR-koder i marknadsföringskampanjer.
Ett exempel han tar upp är Ellos som nyligen blev röstade till tredje bästa e-handelssida. Arne hade hört att Ellos börjat jobba med QR-koder i sin senaste katalog så han beställde hem ett exemplar. En vecka senare dimper den ner i hans postbox. När han skannar QR-koden, som han finner i katalogen, blir han mycket besviken av resultatet. Vi vet inte om han hade väntat sig någon söt tjej i underkläder, som hos Victorias Secrets, men det han får fram är inte ens en mobilanpassad hemsida utan Ellos vanliga nätbutik.
Arne som hade hoppats på något som förstärkte eller fördjupade upplevelsen som konsument, och ökade hans köplust, fick endast se Ellos startsida. Detta var tydligen den enda QR-koden i katalogen.
Läs mer i Arnes blogginlägg där han även berättar hur han vill att QR-koder skall fungera.