I morse slog veckans kanske största e-handelsnyhet ner som en bomb; Ellos Group säljs för 2,4 miljarder kronor till modekoncernen FNG, som har sin bas i Benelux.
LÄS ÄVEN: Nordic Capital säljer Ellos Group för 2,4 miljarder
För Ehandel.se berättar Ellos Groups vd Hans Ohlsson att Ellos Group under de senaste sex åren har genomfört ett gediget arbete för att transformera sig själv till ett renodlat e-handelsföretag.
Nu har arbetet resulterat i både lönsamhet och tillväxt, och därmed har det blivit dags att ta nästa steg. Nämligen expansion till nya marknader.
Det här är en grym möjlighet för oss att växa utanför Norden. Det är med helt andra muskler som vi går in på nästa steg i vår fortsatta utveckling, säger Hans Ohlsson till Ehandel.se.
Vilka områden utanför Norden är ni främst intresserade av?
Det är Europa framför allt. I nuläget har vi inte bestämt något mer exakt än så. Det får mogna fram om vi ska satsa på en samlad europeisk plattform eller om vi ska satsa på landsspecifika sidor för utvalda marknader.
Säljer både själv och på marknadsplatser
Ellos Group bedriver redan viss försäljning utanför Norden, i form av samarbeten med externa plattformar där koncernen har sålt ett urval av sitt sortiment. Enligt Hans Ohlsson har den externa försäljningen gett gott resultat, men för att göra en större satsning utanför Norden krävdes det mer kapital.
Utan det nya tillskottet av kapital och kunnande från FNG - som sedan tidigare har erfarenhet av direktförsäljning i Europa - hade det helt enkelt tagit längre tid för Ellos att på allvar kunna prova lyckan på kontinenten, menar Hans Ohlsson.
Nu kan vi kombinera försäljning i egen regi och försäljning på plattformar, och det brukar vara positivt.
Väntar några förändringar för Ellos Group i Norden, till exempel vad gäller personalstyrkan eller nya lager?
Nej, är det enkla svaret. Ellos Group kommer även fortsättningsvis att drivas som ett enskilt företag och vi kommer att ha kvar huvudkontoret i Borås.
"Har mycket att tillföra"
I Norden är Ellos Group, och koncernens varumärken Ellos, Jotex, Stayhard och Homeroom, förstås välkända spelare på detaljhandelsmarknaden. Koncernen omsätter 2,6 miljarder kronor och har enligt egen utsago 1,7 miljoner aktiva kunder på de nordiska marknaderna.
I andra europeiska länder är det enligt Hans Ohlsson vanligt att heminredning finns att köpa inom segmenten lågpris och "luxury", men inte så mycket där emellan. Och det är bland annat där Ellos-gruppen tänker komma in i bilden.
Vi gör kvalitet och design och vi gör det till ett bra pris. Vi har mycket att tillföra.