Det är Ellos reklamfilm "Made by women" som idag onsdag anmäls till Reklamationsombudsmannen (RO). Bakom anmälan står den ideella organisationen, Fair action, som anser att "reklamen är vilseledande och att kundernas förtroende missbrukas".
Fair action menar att Ellos Group försöker måla upp en bild av hur företaget lyfter och stärker kvinnor och att de genom reklamen poängterar hur viktig frågan om jämställdhet och jämställda löner är för dem.
Vi anser att reklamfilmen, och kampanjen “MADE BY WOMEN” är femwashing, alltså att Ellos vill sälja sina produkter till kvinnor genom att framställa sig som ett feministiskt företag. Men företaget är inte transparenta med en av de största riskerna kopplat till jämställdhet och kvinnors rättigheter inom klädtillverkning; sömmerskors lönenivå. Ellos berättar inte vad kvinnorna som tillverkar deras kläder har i lön, och företaget har inte en plan för att kartlägga och hantera glappet mellan faktiska löner och löner som går att leva på, skriver Fair action i sin anmälan till RO.
Kampanjen sprids just nu via sociala medier
Reklamfilmen börjar med att visa en kvinna som går runt i sitt hem. Sedan visas texten “MADE BY WOMEN” i stora bokstäver. Reklamen fortsätter sedan med att följa tre kvinnliga förebilder inom mode och inredning. Det är Alexandra Bring, influencer, Marie Olsson Nylander, inredare och kreatör och Kristin Lagerqvist som driver en av Sveriges största inredningsbloggar.
Fokus genom filmen ligger på deras kläder, deras inredning och dem själva i en kreativ miljö. Filmen avlutas sedan med att ett flertal hashtags presenteras i bild:
# EQUALLYWOMEN # EQUALLYIMPORTANT # EQUALLYBEAUTIFUL # EQUALLYWORTHY # EQUALLYELLOS.
Kampanjen “MADE BY WOMEN” sprids även i sociala medier och i influerares kanaler och innehåller köptips från Ellos kollektioner.
Det är ett slående exempel på femwashing då företaget ”tar ställning för jämställdhet och kvinnliga rättigheter” och ”låter olika kvinnors röster höras, för alla kvinnors skull”. Samtidigt vill inte Ellos berätta vad sömmerskorna som tillverkar deras kläder har i lön. Företaget har inte heller en plan för att kartlägga och hantera glappet mellan faktiska löner och löner som räcker till ordentlig mat, boende och sjukvård. Ellos vill alltså inte göra jobbet för att se till att verkligheten matchar de stora orden, säger Maria Sjödin, sakkunnig hos Fair Action.
Struntar i sömmerskorna
För övrigt anser också Fair Action att det är uppseendeväckande att Ellos, ett företag som verkar i en industri där en klar majoritet av de anställda i tillverkningen är kvinnor, namnger en reklamkampanj “Made by women” utan att vid ett enda tillfälle lyfta de kvinnor som faktiskt har tillverkat kläderna.
Ellos köper in en betydande andel av sina produkter från Bangladesh och Indien, där majoriteten av de som syr plaggen är kvinnor. Lönerna i klädfabrikerna i dessa länder är generellt så låga att sömmerskorna har svårt att ha råd med det mest grundläggande. Minimilönen i Bangladesh är mindre än hälften av vad en anställd i klädfabrikerna behöver för att kunna leva på sin lön, menar Fair action.
Som framkommit tidigare i media vägrade Ellos Group att skriva på ett avtal, som innefattade bättre villkor för kvinnor inom sömnadsindustrin i Bangladesh, men efter att flera influencers och konstnärer som skulle motta pris på Ellos Award ifrågasatte företagets beslut att stå utanför avtalet tänkte företaget om och skrev på.
Som en konsekvens av de låga lönerna arbetar sömmerskorna upp till 12 timmar per dag sex dagar i veckan. Men trots övertidsersättningen måste de spara in på kostnader för mat, boende och mediciner. Resultatet blir i många fall ett liv präglat av sjukdom och oro.
Ellos vägrar uppge lönenivån
Fair action har försökt få Ellos att svara på vad sömmerskorna tjänar. Men de får inga svar.
Ellos vill inte offentliggöra vad sömmerskorna tjänar i leverantörsfabrikerna, och har heller ingen plan för att kartlägga och hantera glappet mellan faktiska löner och löner som går att leva på. Ellos har inte satt upp några egna mål eller antagit en egen handlingsplan om att sömmerskorna som tillverkar kläderna ska kunna få löner som räcker till grundläggande behov. Trots att en växande andel av globala modeföretag redovisar sin strategi för att uppnå löner som går att leva på i leverantörsfabrikerna.
Fair action menar att Ellos Group "lurar" konsumenterna.
Flera påståenden i reklamkampanjen är vilseledande då det finns en risk att konsumenterna tror att de bidrar till jämställdhet och att stärka kvinnor världen över, menar Maria Sjödin.
LÄS ÄVEN: Ellos 91 procent var inte nog – fälls för ”nästan alla”
LÄS ÄVEN: Det haglar RO-anmälningar mot e-handlaren – nu är det dags igen