ANNONS

Ellos fälls igen - "jag känner mig lurad"

"Driver trafik till sin e-handel genom att vara otydliga".

ANNONS

”40 procent rabatt på dyraste varan* inklusive varumärken", så löd en av Ellos senaste kampanjer till utvalda medlemmar. Företaget skickade ut ett reklamblad med bilder på kläder och produkter till hemmet, tillsammans med den ovan presenterade texten.

LÄS ÄVEN: SMS:et som fällde Ellos – ”finns inga begränsningar”

Och under bilderna förklarade företaget asterisken:

Villkor 420401: Nybeställning av kläder, skor, skönhet, accessoarer samt hem & inredning på Ellos. Max 1 gång/kund. Till och med 2020-10-11. Gäller ej möbler, kök & hushåll, elektronik/elektriska varor/tillbehör och varor märkta med ”vintage” eller ”exclusive”, kan inte kombineras med andra erbjudanden eller prissänkta varor.

Några varumärken omfattas inte av rabatten. Detaljerade leveransvillkor och övriga villkor för rabatten finns under "Mina Erbjudanden" på Ellos.se. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel samt slutförsäljning.

Men något av det här upprörde en av Ellos kunder så pass mycket att personen valde att anmäla företaget till Reklamombudsmannen. Så här skriver personen i sin anmälan till RO:

Reklamen vilseledande. I reklamen står det tydligt att det är 40 procent på dyraste varan, inklusive varumärken. När man kommer till kassan på Ellos.se och ska betala sin vara står det särskilda villkor. Den personliga kampanjkoden, som finns i reklamen, gäller då inte på vissa varumärken, det vill säga på 47 av annonsörens varumärken.

Jag känner mig lurad av att Ellos driver trafik till sin e-handel genom att vara otydliga.

Till sitt försvar förklarar Ellos att man, i kampanjbladet under "villkor", hänvisar till fliken "mina erbjudanden” som finns i inloggat läge på Ellos.se.

Mode- och heminredningsföretaget tillägger att det är ett personligt erbjudande som har skickats ut till utvalda kunder. I den "utökade förklaringen", som kunden alltså kan hitta på sin personliga sida på sajten, specificerar Ellos exakt vilka varumärken som är undantagna från erbjudandet och avslutar med att man reserverar sig för eventuella tryckfel samt slutförsäljning.

Enligt Ellos täcker den här texten alla eventualiteter kring erbjudandet. Det dels eftersom man tydliggjort att "vissa varumärken undantas" och dels för att företaget skriver i reklambladet var kunden kan hitta de fullständiga villkoren.

På Ellos.se har vi cirka 600 varumärken, lite beroende på tidsperiod, så i sammanhanget anser Ellos att ”några” varumärken väl beskriver det man erbjuder.

Men när Reklamombudsmannen summerar fallet bedömer man att Ellos reklam, trots allt, är vilseledande.

Reklamombudsmannen finner vid en sammantagen bedömning att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar påståendet ”40% på dyraste varan* inkl. varumärken” som att Ellos erbjuder 40 procents rabatt på dyraste varan vid köp av två eller fler varor.

Asterisken i detta fall kan inte anses neutralisera det vilseledande intryck som påståendet som sådant ger.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se