Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Ellos erbjuder lån från Resurs Bank i varupaket – tjänar hundratals miljoner

Ellos tjänar stora pengar via kreditreklam från Resurs Bank i paket
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

En tiondel av Ellos miljardintäkter kommer från krediter.

ANNONS

När Resurs Bank lånar ut pengar får Ellos en del av kakan, avslöjar SvD. En tiondel av Ellos miljardintäkter uppges komma från krediter, enligt granskningen. Upplägget går ut på att Ellos rutinmässigt skickar ut reklamlappar med låneerbjudanden i de paket som e-handlade varor packas i för vidare leverans till kund.

Och Ellos gör inte någon hemlighet av upplägget. Av årsredovisningen framgår följande:

”Resurs Bank erbjuder Privatlån till Ellos-koncernens kunder och använder då varumärket Ellos i sin marknadsföring för vilket de betalar en kommission”, skriver koncernens nya ägarbolag FNG Nordic, i den senaste årsredovisningen

SvD skriver att man under över en veckas tid sökt Ellos ledning för en intervju, men utan framgång.

Ehandel har i flera artiklar skrivit om kritiken mot Qliros marknadsföring av krediter. En kunds e-handelsköp via Qliros betallösningar följdes nämligen upp med 18 mejl med reklam för privatlån.

LÄS ÄVEN: E-handlarna rasar över Qliros kreditreklam: ”Upprörande”

Både e-handlare och Konsumentverket har, som Ehandel rapporterat, riktat stenhård kritik mot Qliro. Inets vd Erik Wickmans är även kritisk mot Klarna. Han anser att betaljätten ägnar sig åt liknande aggressiva metoder när bolaget marknadsför sitt kreditkort, som han tycker också är en form av konsumentkredit.

LÄS ÄVEN: KV hotar med rättsliga åtgärder – nu svarar Qliro på kritiken

I Ehandels intervju med Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski replikerar han med att såväl storbanker som nischbanker samlat kunddata för att rikta erbjudanden sedan i stort sett digitaliseringens begynnelse. Detta är ingenting nytt, betonar han.

Paypal gör det. American Express gör det, liksom alla storbanker. Alla riktar erbjudanden till sina kortkunder. Så jag är förvånad över att Inets vd beskriver det här som ett problem, och dessutom med Klarna som exempel. Det här är verkligen inget nytt. Bankerna marknadsför också sina produkter utifrån data de samlar in på kortköp. Har de problem med det här upplägget så får de ringa bankerna först, säger han och tillade:

Ehandel har sökt Ellos presstjänst för en kommentar.

LÄS ÄVEN: Klarnas vd om e-handlarnas kritik: ”Vi ska inte bli ett svenskt Amazon

Dela artikeln: