Modehandeln är hĂ¥rt pressad för tillfället. NĂ¥got som även e-handlaren Ellos känner av. Det stĂ¥r klart efter att BorĂ¥sbolaget idag släppt sin rapport för Ă¥rets första kvartal.
Omsättningen sjönk under Ă¥rets första tre mĂ¥nader med 5,4 procent till 816,4 miljoner kronor. Det kan jämföras med 862,6 miljoner kronor under motsvarande period föregĂ¥ende Ă¥r.
Bolagets vd, Hans Ohlsson, säger sig ändĂ¥ vara ganska nöjd med hur kvartalet artade sig. Med tanke pĂ¥ att första kvartalet 2022 var en period med historiskt hög försäljningsnivĂ¥.
Ellos Group levererade en hög försäljning i Ă¥rets första kvartal trots en utmanande marknad till följd av den höga inflationen, kraftigt stigande räntor och ett allmänt tufft läge för hushĂ¥llens ekonomi, konstaterar Hans Ohlsson i rapporten.
Egna varumärken
Rörelseresultatet rör sig däremot Ă¥t rätt hĂ¥ll, även om bolaget fortsatt gör ett minusresultat. Resultatet under perioden landade pĂ¥ -16,8 miljoner kronor. Att jämföra med -23,2 miljoner kronor under de tre första mĂ¥naderna i fjol.
VĂ¥r bedömning är att vi fortsätter att ta marknadsandelar och att vĂ¥rt samlade erbjudande inom mode- och heminredning stĂ¥r starkt och är motstĂ¥ndskraftigt även i en utmanande marknad, säger Hans Ohlsson i en kommentar.
Han berättar även att Ellos fortsätter att rulla ut sin betalningslösning Elpy pĂ¥ samtliga e-handelssajter. Man kommer ocksĂ¥ att utöka sin satsning pĂ¥ egna varumärken. BĂ¥de i Sverige och ute i Europa.
VĂ¥ra insatser för att skala och effektivisera verksamheten fortsätter. Vi investerade under förra Ă¥ret i system och processer för att effektivt kunna skala försäljningen av egna varumärken pĂ¥ utvalda marknadsplatser i Europa, kommenterar Hans Ohlsson.