ANNONS

Ellos anmäls för "respektlös användning av helig symbol"

Den anmälda bilden på Ellos sajt och företagets VD Hans Ohlsson.

"Strö salt i sår".

ANNONS

En privatperson har anmält en av Ellos produktbilder till Reklamombudsmannen. Bilden i fråga föreställer en pojke som har en huvudbonad av fjädrar och som står framför en mönstrad tapet som säljs på ellos.se.

Enligt anmälaren är användningen av huvud­bonaden i bilden respektlös mot den nordamerikanska ursprungsbefolkningen.

En uramerikansk huvudbonad som bärs av någon som inte är medlem i en stam är djupt respektlöst mot de stam­mar där denna huvudbonad ses som helig. Denna typ av skrud får endast bäras av de som genom pröv­ning förtjänat att bära dem, vilket anmälaren tvivlar på att pojken som fotats i kommersiellt syfte har, skriver personen till RO.

Detta är en kul­tur tillhörande en minoritetsgrupp som historiskt har förslavats och fortfarande än idag utsätts för fördomar och rasism, och detta svenska företag har använt denna heliga symbol, tagen helt ur kontext och utan hänsyn till dess ursprungliga kulturella och historiska betydelse i syfte att sälja tapeter. För att strö salt i såren bärs huvudbonaden dessutom av en pojke med vitt privilegium. Denna grova kulturella appropriering utnyttjar utan respekt en minoritetskultur i kommersiellt marknadsföringssyfte och för sin egen vinning.

Ellos möter kritiken och svarar att produktbilden för tapeten, enligt dem, inte strider mot regler för reklam och marknads­kom­mun­ikation. Huvudbonaden som pojken bär är en vanligt förekommande och klassisk leksak, som på bilden också används i ett sådant sammanhang, förklarar företaget.

Reklamombudsmannen bedömer att reklamen inte är diskriminerande mot nationalitet och härkomst.

Enligt nämnden riskerar använd­ningen av ett föremål som är starkt förknippat med en utsatt minoritet att uppfat­tas som respektlöst av den berörda gruppen. Framställningen i sig påverkar dock om reklamen kan anses som diskriminerande.

Den nordamerikanska ursprungsbefolkningen är i och för sig en historiskt sett särskilt utsatt minoritet. Den aktuella reklamen skildrar en pojke som står framför den marknadsförda tapeten klädd i en huvud­bonad av fjäd­rar. Det är tydligt att fjäderskruden illustrerar ett barns lek. Nämnden finner mot denna bak­grund att fram­ställ­­ning­­en inte kan anses nedvärderande mot en utsatt minoritet.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se