Spelbranschen ÃĪr den stÃķrsta inom underhÃĨllningsindustrin. Men trots att den redan slÃĨr bÃĨde TV och film pÃĨ fingrarna med rÃĨge, sÃĨ har den vuxit enormt under pandemin. En riktig guldgruva med andra ord fÃķr flera svenska handlare, som satsat hÃĨrt pÃĨ kategorin under de senaste ÃĨren.
En av dessa ÃĪr Elgiganten som nu startat nÃĨgot av ett priskrig pÃĨ eftertraktade, nya spel, dÃĨ man konsekvent sÃĪnker priset med 100 kronor pÃĨ de spel som precis ska slÃĪppas. Det har fÃĨtt till fÃķljd att vissa, men lÃĨngtifrÃĨn alla, konkurrenter hakar pÃĨ kort dÃĪrefter fÃķr att inte tappa mark.
VarfÃķr har ni valt den strategin?
Genom vÃĨra stora volyminkÃķp har vi mÃķjlighet att pressa priserna och dÃĨ vÃĪljer vi oftast att gÃķra det just under releaseveckan, sÃĪger Li Persson, kommunikationschef pÃĨ Elgiganten, till Ehandel.
Det ÃĪr inte ovanligt att kunderna fÃķrbokar spelen, vars ordinarie pris brukar ligga pÃĨ mellan 550 till 750 kronor. Och med aggressiva prissÃĪnkningar under releaseveckan lyckas man fÃĨnga upp en hel del av fÃķrhandsbestÃĪllningarna. Dessutom lovar man ÃĪven att de kunder som bokat redan innan sÃĪnkningarna ocksÃĨ fÃĨr ta del av dessa.
VÃĨra erbjudanden ger alltid vÃĪldigt bra effekt. Vi ser ocksÃĨ att det ÃĪr mÃĨnga som vÃĪljer att vÃĪnta in oss fÃķr att se vilket pris vi kommer att kÃķra. Men givetvis gÃĨr det ocksÃĨ bra att fÃķrhandsboka ett spel fÃķr att sedan fÃĨ mellanskillnaden tillbaka om vi sÃĪnker priset under releaseveckan, berÃĪttar Li Persson.
Hur har ni kunnat pressa marginalerna hÃĪr?
Det ÃĪr mÃĨnga olika faktorer som avgÃķr vilka priser vi kan sÃĪtta, sÃĨ som till exempel stora volyminkÃķp, stor marknadsandel, varuhus Ãķver hela Norden och fram fÃķr allt ett nÃĪra samarbete med vÃĨra leverantÃķrer.
Samtidigt har, som vi tidigare rapporterat om, sÃĨvÃĪl Playstation och Xbox slÃĪppt sina senaste konsoler. De har haft en strykande ÃĨtgÃĨng och med halvledarbristen globalt har efterfrÃĨgan inte kunnat lÃķsas pÃĨ lÃĨnga vÃĪgar. DÃĪremot har det regelbundet dykt upp nya enheter hos just Elgiganten, samtidigt som mÃĨnga andra aktÃķrer fÃĨtt minimal tilldelning, eller fÃĨtt klara sig utan.
Vad ÃĪr det som ligger bakom detta?
Vi har en stor marknadsandel i Sverige, det ÃĪr sÃĪkert en av anledningarna. I Ãķvrigt ÃĪr det respektive tillverkare som fÃĨr svara pÃĨ den frÃĨgan, avslutar Li Persson.