Pandemin har haft en rejäl negativ påverkan på flera stora kedjor. Elgiganten är inte en av dessa. När hemelektronikjätten nu summerar sitt senaste halvår, maj till oktober, kan man stolt visa upp en rejäl tillväxt. Man ökade omsättningen med hela 22 procent jämfört med samma period i fjol. En siffra som stärktes ytterligare under perioden 1 november till 12 december då tillväxten uppgick till hela 37 procent.
Det har varit ett annorlunda år, där våra kunder, företag och samhället i stort har varit extra beroende av välfungerande teknologi. Samtidigt som hela hemelektronikmarknaden har ökat ser vi att vi tar marknadsandelar, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten, i en kommentar.
E-handeln har, föga överraskande, ökat allra mest med en kraftig uppgång på 66 procent under halvåret. Även införandet av Drive-In verkar ha givit goda resultat. Det visar sig nämligen att 20 procent av alla "Boka & Hämta"-order slutförs med hjälp av just Drive-In. Dessutom tar man numer dagligen emot runt 200 livevideo-samtal, sedan man införde möjligheten att shoppa den vägen.
Vi har också sett en ökning bland våra nya, innovativa tjänster som har växt kraftigt på kort tid. Jag är övertygad om att samspelet mellan e-handel, varuhusen och våra kunniga medarbetare är ett vinnande konceptet även i framtiden. De här framgångarna är tveklöst resultatet av våra medarbetares engagemang, innovativa lösningar och ett gott samarbete, säger Niclas Eriksson.