Hemelektronikjätten Elgiganten testar just nu en helt ny e-handelssajt för utvalda e-handelskunder. Vissa besökare får upp en banner som leder till en helt ny nätbutik för privatkunder.
Elgigantens nuvarande B2C-sajt har ett antal år på nacken och har även gjort sig känd för att inte vara helt stabil under högtider som Black Friday. Med detta sagt så lyckades företaget dock hålla skeppet flytande under förra årets shoppinghögtid.
Nu verkar man dock vara redo för nya tider och en helt ny e-handel. Ehandel vände sig till Elgiganten för att få veta mer om den nya sidan.
Hur länge har ni jobbat på den nya e-handelssajten?
Vi har arbetat med plattformen i ungefär två år, från första koncept till den version vi har idag. Första versionen släpptes som vår företagssida som vi nu vidareutvecklar till att också stödja vår konsumentaffär. Vi har under året bytt våra butikssystem till egenutvecklade system för att kunna möta kunden på ett ännu bättre sätt. Nästa steg är att byta ut vår e-handelsplattform för att länka samman våra butiker och vår online kanal, säger Jimmie Pettersson, E-commerce Manager på Elgiganten.
Jimmie Pettersson berättar att den nya sidan ska använda system som SAP Commerce, sökmotorn Fact-Finder och CoreMedia som CMS. Det ska dock också finnas en hel del egenutvecklad teknik bakom den nya sidan.
Är sidan byggd inhouse? Har ni haft någon extern part som hjälpt er?
Det är en kombination. Vi utvecklar alla bakomliggande tjänster som servar information som pris, tillgänglighet, fraktmotor och så vidare internt, medan andra delar utvecklas i samarbete med konsulter.
Vad erbjuder den för nya funktioner jämfört med den gamla?
Den första versionen vi kommer släppa kommer i grunden erbjuda samma funktionalitet som vi har i vår nuvarande plattform. Det kommer dock vara förbättrade sök och filtreringsmöjligheter, bättre integration mellan online och butik i form av full orderhistorik med möjlighet att hämta upp riktiga butikskvitton på mina sidor.
Jimmie Pettersson berättar också att det kommer finnas utökade möjligheter för kunderna att hantera sin order själv. Företaget ska ha en “ambitiös plan” med ytterligare funktionalitet och fokus verkar ligga på att göra just omniupplevelsen mycket bättre.
Vi var förstås också tvungna att fråga om den nya sidan är optimerad för att bättre klara av tunga högtider som Black Friday.
Sajten är byggd för att skala på ett bättre sätt än vår nuvarande plattform. Vi ser ett enormt stort intresse för våra produkter under hela året, speciellt under shoppinghögtider som Black Friday där en stor del av Sveriges befolkning besöker oss under en och samma dag. Detta ställer såklart stora krav på oss för att kunna möta detta intresse på ett bra sätt och ge en bra upplevelse trots högt tryck. Vi hade ett väldigt lyckat 2020 där sajten presterade otroligt bra under hela Black Friday och vi arbetar hårt för att erbjuda samma upplevelse igen under 2021 och framåt.
Den nya sajten kommer dock inte att få bidra till årets Black Friday-upplevelse hos Elgiganten.se, då lanseringsdatumet ligger längre fram i tiden.
Vi har inte satt ett lanseringsdatum ännu men det kommer ske någon gång under 2022, säger Jimmie Pettersson.
Den nya e-handelssidan kan testas på denna länk.