Redan 2017 var det känt att Elgiganten jobbade på en egen marknadsplats. Satsningen var då, enligt konkurrenten, något försenad. Under förra året smög man dock igång satsningen och nu ska den vara ur teststadiet.
Ja, tjänsten är ur teststadiet och vi har varit igång sedan början av 2019, meddelar Elgigantens kommunikationschef Li Persson.
Hur många externa säljare har ni idag?
I Norden har vi ungefär 100 partners på vårt Marketplace.
Även om tjänsten är i full gång så är det inte något man märker speciellt väl på Elgigantens hemsida. När man surfar runt och exempelvis kollar på diverse tillbehör till elektronik, som kablar och dylikt, så dyker det dock upp en hel del produkter från andra säljare. Något man först ser när man klickat in sig på en produkt och det står “Säljs av: xx” bredvid köpknappen.
Hur blir man säljare på er marknadsplats, vad är kraven?
Vi värderar varje ansökan utifrån produkt, varumärke, prissättning och generellt rykte på marknaden. Vill man komma i kontakt med oss så skickar man ett mejl till marketplace@giganten.se och bifogar information om vilka produktgrupper man säljer, antal produkter inom varje produktgrupp, länk till en webbsida, vilka länder man har möjlighet att distribuera till, samt annan relevant information för sammanhanget.
Elgiganten använder marknadsplatsen till att fylla eventuella hål i utbudet och erbjuda fler tillbehör till produkter man redan säljer. Vi får även känslan av att det ofta är lite billigare varor som man lämnar utrymme till andra att sälja. De är dock öppna med att planen är att skapa ett större urval.
Vi vill kunna ge våra kunder ett så stort urval av produkter som möjligt, en del i att uppnå den visionen är marknadsplatsen.
Hur fungerar det med returer och kundtjänst? Vilka delar tar ni hand om och vilka delar står säljarna för?
Det är våra partners som säljer produkten, tillhandahåller kvittot, hanterar returer och alla eventuella frågor relaterade till ordern. De frågor som hamnar hos vår kundtjänst tas vidare till våra partners om medarbetarna på vår kundtjänst inte kan svara direkt.
Vi frågade även Elgiganten om säljarna kan använda elektronikjättens lager eller fraktavtal, men något sådant ska inte vara möjligt “i dagsläget”.
Coronapandemin verkar ha lockat många e-handlare till olika marknadsplatser. Ser ni något ökat intresse för Elgiganten Marketplace i dessa tider?
Under den senaste tiden har vi upplevt ett ökat intresse från e-handlare att distribuera sina produkter via vår sida. Samtidigt har vi också sett ett ökat intresse från kunder att köpa våra partners produkter via vårt Marketplace.