Elgiganten tog häromdagen hem två utmärkelser på galan Retail Awards - Årets Butikskedja och Årets Omniupplevelse. Elektronikkedjan är känd för att vara duktiga på e-handelsfronten och över 50 procent av deras order ska numera komma via nätet. Mycket är förstås “hämta i butik” men den traditionella e-handeln ska också gå varm.
– Omnichannel handlar i min värld inte om system eller tekniska lösningar utan om att följa kundens behov och att förfina erbjudandet utifrån det i alla kanaler. Vi var tidigt ute och pratade om det, men det måste också omsättas i praktiken, sade Elgiganten vd Niclas Eriksson i samband med prisutdelningen på Retail Awards.
"Över sex miljoner användare"
Tydligen har Elgiganten jobbat hårt med konverteringen i e-handelskassan och under förra året sägs konverteringsgraden ha ökat med 20 procent. Nu meddelar kedjan att de tar in Swish som betalaternativ för att ytterligare förenkla e-handeln.
- Det är viktigt att möta kundernas önskemål om enkla betallösningar. Vi fortsätter utveckla vårt digitala erbjudande med en så smidig e-handel som möjligt och då är det viktigt att möta kundernas önskemål om enkla betallösningar. Swish har över sex miljoner användare i dag, så det känns väldigt bra att vi nu kan erbjuda det betalningsalternativet, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
E-handlare som använder Swish är förstås inget nytt men det är givetvis en fjäder i hatten för bankernas gemensamma betallösning att få en stor kund som Elgiganten.
Elgiganten meddelar samtidigt att Swish inte bara gäller i nätbutiken utan även i kundtjänsten. Konsumenter som väljer att lägga en order via Elgigantens kundtjänst ska även de nu kunna betala för den med Swish.