ANNONS

Elgiganten kräver förändring - över en miljon i digitalt utanförskap

Niclas Eriksson, vd på Elgiganten

"Skapar klyftor".

ANNONS

Elgiganten fortsätter sitt initiativ för att minska digitalt utanförskap. Enligt deras egen undersökning, "Digitalt utanförskap" lever drygt en miljon svenskar i just detta. Över en tredjedel av de svarande säger även att de tycker att det är svårt att hänga med i den snabba utvecklingstakten.

Den tekniska utvecklingen går för fort för somliga och det skapar klyftor och utanförskap i samhället. Det handlar dels om tillgång till teknik, dels om kompetens att kunna nyttja den – till exempel har många teknikprodukter hemma med funktioner som de inte vet hur man ska använda. På Elgiganten har vi en ambition att försöka minska det tekniska och digitala utanförskapet som råder i samhället, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Det här är naturligtvis intressanta siffror för e-handlare, särskilt de som snabbt hoppar på ny teknik och således riskerar att stänga ute potentiella kunder. 34 procent av de svarande anser att skillnaden i tillgång till teknik skapat en klassklyfta i samhället. Det handlar bland annat om att tekniken är för dyr, vilket i sin tur gör att många helt enkelt inte har råd att hänga med.

"Inrätta ett nytt mål"

Elgigantens undersökning visar även att 65 procent av svenskarna tycker att det är svårare att hänga med i den tekniska utvecklingen i dag, jämfört med för fem år sedan.

Nu vill man få hjälp från politiskt håll för att få till en ändring.

Vår uppmaning till politiker och beslutsfattare är att inrätta ett nytt mål om att minska det digitala utanförskapet men också genomföra ett kunskapslyft kring digitaliseringen i samhället. Vi uppmanar även att man förser svenskarna med kunskap om teknikens möjligheter som vi ser är brist på utifrån vår undersökning. Tillsammans kan vi minska det digitala utanförskapet, säger Niclas Eriksson.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap