Elgiganten förenklar sina betalningsalternativ för att möta upp kundernas önskemål om smidigare och mer flexibla betalningslösningar i e-handeln.
Klarnas faktureringstjänst införs idag
Genom att byta betalningspartner till Adyen inför de möjligheten att från och med idag välja Klarnas faktureringstjänst och i framtiden ska man även kunna betala med Swish.
- Med vår nya betalningspartner har vi större möjlighet att fortsätta utvecklas och erbjuda en smidigare e-handel och betallösningar som våra kunder efterfrågar, både idag och i framtiden. Det är en väldigt viktig faktor för kundernas totalupplevelse av oss och vår e-handel, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten, i ett pressmeddelande.
"Stark e-handel ökar försäljningen"
Vi har tidigare berättat om hur företaget lyckades få e-handeln att växa med 38 procent i januari jämfört med samma månad förra året. Detta skedde genom att förenkla hemsidan - och nu är det alltså betallösningarnas tur.
- Vi ser en stark digital trend i försäljningen, men också ett nära samband mellan försäljningen på nätet och i våra varuhus, där en stark e-handel leder till en ökad försäljning även i varuhusen, säger Niclas Eriksson.
Under januari var 50 procent av alla internetorder hos Elgiganten så kallad click and collect, där kunderna bokar sin produkt via nätet för att hämta den i butik några timmar senare. Den ökningen har enligt företaget även ökat andelen som handlar i e-handeln.
Ska få fler leveransalternativ
Och Niclas Eriksson säger att ännu fler nyheter är på väg. Nästa förenklingsprojekt som företaget tar itu med blir leveransalternativen.
- Många kunder vill ha snabb tillgång till sina nya produkter och inom kort lanserar vi ytterligare ett leveransalternativ som knyter samman e-handeln med våra fysiska butiker. Med 160 varuhus över hela landet är det ett smidigt alternativ för väldigt många kunder.