Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Elgiganten drar ner på öppettider - kan permittera personal

Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Märker att det finns en stor oro".

ANNONS

Att det råder osäkra och oroliga tider just nu har inte undgått någon. Inte heller att det påverkar handelsbranschen rejält. Plötsligt gapar gallerior, butiker och varuhus tomma. En av de drabbade aktörerna är elektronikjätten Elgiganten, där trafiken in till varuhusen är avgörande för kedjans försäljning.

Nu tvingas man se över hela verksamheten för att möta de tuffa utmaningar man plötsligt ställs inför.

Vi märker såklart att det finns en stor oro bland våra kunder och medarbetare. Vi befinner oss i en situation som är ovan för oss alla. Vårt huvudfokus är att skapa en så stor trygghet vi bara kan hos våra kunder och medarbetare. Vi följer myndigheternas rekommendationer och har också tagit en rad försiktighetsåtgärder, till exempel har vi ökat noggrannheten av städning i våra varuhus runt om i landet, förtydligat våra riktlinjer kring handhygien och infört hemkarantän för de som varit i utsatta områden. Utöver det har vi också infört reserestriktioner, både inrikes och utrikes. Vi följer utvecklingen noga, både på nationell nivå och lokalt då vi har 176 enheter i olika regioner runt om i landet, allt för att kunna agera så nära våra medarbetare och kunder det bara går, berättar Li Persson, kommunikationschef på Elgiganten, för Ehandel.

På Elgiganten gör vi allt för att hålla vår verksamhet öppen i så stor grad som möjligt. Vi vet att vi fyller en viktig samhällsfunktion genom att tillhandahålla uppkoppling, kommunikationsverktyg och produkter som möjliggör distansarbete. Utöver det har vi också hushållsprodukter för basala funktioner så som att förvara och laga mat.

Hur ser det ut med försäljningen i butik kontra e-handeln?

Vi ser att kundflödet varierar i olika delar av Sverige, men det vi kan konstatera är att vi ser att behovet av produkterna vi erbjuder är stort. E-handeln är en viktig kanal som i och med omständigheterna växer kraftigare än tidigare. Många kunder väljer också att använda sig av vår tjänst boka och hämta, vilket innebär att man kan boka varor online och sedan åka till närmsta butik för att plocka upp dem där. Inom en timme från det att man bokat en vara online finns den att hämta upp, kunderna får då ett sms som bekräftar att deras produkter finns undanlagda för dem.

"Korttidspermittering skapar trygghet"

Extraordinära tider kräver extraordinära åtgärder och redan nu har man justerat öppettider på vissa håll när fottrafiken till butik gått ned.

I dagsläget är det stora skillnader mellan hur olika områden påverkas av förändrade kundflöden. Vi följer utvecklingen i alla våra enheter löpande och har justerat en del öppettider i ett par butiker som är belägna i gallerior. Vad som händer längre fram avgörs av hur detta utvecklar sig men vårt fokus kvarstår att hålla verksamheten öppen i den mån möjligt.

Vi skrev tidigare om hur H&M ser över att plocka upp korttidspermitteringar ur verktygslådan i såväl Sverige som på andra marknader där det ännu inte skett. Även Elgiganten flaggar för att man kan komma att använda sig av det. Vi frågade även om eventuella varsel, något vi sett på olika håll de senaste dagarna.

Regeringen har kommit med ett beslut om korttidspermittering vilket skapar en bra trygghet för våra medarbetare och för oss som bolag. Korttidspermittering är till för att vi ska kunna justera bemanning om omständigheterna påverkar vår drift i en eller flera enheter. Något varsel är i dagsläget inte aktuellt, säger Li Persson.

Dela artikeln: