Även de riktigt stora drakarna känner av det tuffa omvärldsläget. När Elgiganten nu visar upp sina siffror för verksamhetsåret 2022/23, som avslutades i april, var det inte samma klang och jubel som tidigare år.
Kanske inte så konstigt när försäljningen fallit med 3,6 procent till strax över 16 miljarder kronor, rapporterar Market.
De utmaningar vi mött i omsättningen kan främst knytas till årets sista fem månader, säger Niclas Eriksson, vd för Elgiganten, i ett uttalande, enligt sajten.
Resultatet föll även det, men från 388 till 197 miljoner. Något som härleds till prisökningen på produkter och för omkostnader.
Trots utmaningarna har ändå försäljningen legat på höga nivåer och man håller sig fortsatt på rätt sida om lönsamhetsgränsen. Så det finns ingen anledning att deppa.
När vi stänger böckerna för året kan vi konstatera att vi klarat av att hantera summan av alla förändringar på ett bra sätt och samtidigt fortsatt utveckla ett Elgiganten som är rustat för att möta en spännande framtid, säger Niclas Eriksson.
De var dessutom långtifrån ensamma. Den nordiska koncernen Elkjøp Nordic avslöjade i samma veva att omsättningen backat med 5,7 procent till 45,9 miljarder norska kronor. Och EBIT slaktades med 82,8 procent till 291 miljoner, från tidigare 1,6 miljarder.
Vi har i likhet med våra kunder, och folk i stort, drabbats av en perfekt storm. Med en hög inflation, en svag norsk krona och fulla varulager i alla led i försörjningskedjan så har naturligtvis lönsamheten påverkats, säger Fredrik Tønnesen, koncernchef på Elkjøp Nordic.
Också den norska verksamheten backade från 14,6 till 13,8 miljarder i omsättning och resultatet rasade ihop, med en minskning på 87,8 procent, till 55 miljoner.
För den som är nyfiken på mer information kring verksamhetsåret för den norska kedjan, så hittar ni det på vår systersajt Netthandel.no här nedan.
LÄS ÄVEN Elkjøp ned 1,4 milliarder: “På ingen måte friskmeldt”