I förra veckan kunde Ehandel.se berätta om Klarnas planer på att släppa en betaltjänst för butikshandeln. Nu är det snart dags och den 25 maj kommer man i ett samarbete med Sitoo att lansera Klarna Checkout i fysisk butik.
Först ut blir e-handlaren, och numera butikskedjan, eleven.se som kommer att använda sig av kassalösningen i sina skönhetsbutiker i Stockholm, Uppsala och Örebro. Framöver kommer dock alla handlare med Sitoo Kassaregister att kunna erbjuda sina kunder möjligheten att betala med Klarna Checkout i kassan.
– Nu växer vi i hög fart och ser att fler och fler butikskedjor väljer Sitoo. I detta sammanhang blir Klarna Checkout i Sitoo Kassaregister ett självklart steg i vår målsättning att digitalisera den fysiska handeln. Det är hög tid för handlarna att uppdatera tekniken i sina butiker och möta det nya sättet att handla, säger Jens Levin, VD på Sitoo.
En ny marknad, nya intäkter
Klarna har tidigare sagt sig vara öppna för samarbeten med företag som Google, Facebook och Apple, och att betalföretaget nu tar klivet ut i den fysiska världen är inget oväntat drag. Det då e-handeln endast står för drygt 10 procent av den totala handeln i de länder Klarna är verksamma.
– Klarna vill ta bekvämligheten och valmöjligheterna som användarna är vana vid från att handla på nätet och flytta den köpupplevelsen in i den fysiska butiken. Vi ser fram emot att lansera Klarna Checkout i fysisk handel, säger Ted Hagen, ansvarig för Klarnas satsning på handel i fysisk butik.