Vi kunde nyligen berätta att skönhetsbutiken eleven.se skulle bli första aktör att erbjuda sina kunder betalning med Klarna i fysisk butik. I fredags var det dags för e-handlaren att slå upp portarna till sin butik i Stockholm, och i samband med det skedde även premiären av det nya betalsättet.
- Det gick helt smärtfritt. Vi hade många kunder som kom som redan var eleven-kunder och handlat mot Klarna och de uppskattade enkelheten som detta erbjöd, säger Michael Gegerfeldt, VD på eleven.se.
Han säger sig vara övertygad om att Klarna i butik är ett viktigt steg mot att slippa kontanthanteringen i butiker.
Klarna ett alternativ för kunderna vid kassan
"En efterfrågad komplettering"
Precis som vid en mer traditionell betalning går kunden som vill handla med Klarna fram till kassan där personalen scannar in alla varor. Kunden får sedan uppge sitt mobilnummer varpå personalen skickar ut ett sms med en betalningslänk. När kunden klickar på länken får han eller hon upp Klarna Checkout och kan därefter välja att betala med till exempel faktura, delbetalning eller Klarna Direkt.
Utöver att betalningen fungerade som det var tänkt är Michael Gegerfeldt också nöjd med hur butiken togs emot. Dagen innebar ökad försäljning jämfört med butikspremiärerna i Uppsala och Örebro, och elevens VD, som förstås själv var på plats under dagen fick positivt gehör från de kunder han pratade med.
- Det är tydligt att fysisk handel är en efterfrågad komplettering till den digitala handeln. Vissa märken och produkter måste upplevas innan köp, vilket innebär att våra butiker kommer spela en mycket viktig roll speciellt vid lansering av nya produkter och märken.
Skärmar hjälper kunderna att göra rätt val
Butiken blir utlämningsställe
Inom några veckor planerar eleven.se att införa nya satsningar på omnikanals- och logistikområdet. Butiken i Stockholm kommer bland annat att tjäna som utlämningsställe.
- Detta är högt efterfrågat från våra kunder, speciellt för vår butik i Sturegallerian. Förutom att det är enklare att besöka vår butik än ett utlämningsställe så kan man även få rådgivning på produkterna man handlat vilket leder till högre kundnöjdhet, säger Michael Gegerfeldt.
Många kunder vill kombinera e-handel med fysiska butiker