Norska Komplett Group, som utöver Komplett även äger Netonnet och Webhallen, har visat upp siffrorna för det fjärde kvartalet. Och man verkar till stora delar nöjda med utfallet, givet omvärldsläget.
Försäljningen ökade från 4,6 till 4,7 miljarder norska kronor. Men justerat för valutaeffekter backade intäkterna med 2,3 procent. Prestationen på den svenska marknaden beskrivs som svag, medan det gått "något bättre" på den norska. Men även där ska man haft ett utmanande avslut på året.
Vi har lyckats stärka vår position på marknaden under 2023, nyttja stordriftsfördelar och öka servicegraden samtidigt som vi har upprätthållit vår branschledande kostnadsposition, säger Jaan Ivar Semlitsch, koncernchef på Komplett ASA, i en kommentar.
På resultatsidan ser det dock inte lika roligt ut. Där har landar man i en rörelseförlust på -904 miljoner norska kronor, jämfört med en vinst på 50 miljoner under Q4 2022. Detta trots att såväl B2C, B2B och distribution var lönsamma alla tre. Anledningen är en nedskrivning av goodwill på -983 miljoner, som främst härrör till förvärvet av Netonnet.
Tittar vi specifikt på B2C-segmentet, så såg man en tillväxt på 3 procent där försäljningen landade på 3,5 miljarder under kvartalet. Rörelseresultatet stärktes också från 51 till 94 miljoner.
Sett över helåret 2023 lyckades koncernen öka sin försäljning från 14,6 till 15,8 miljarder. Rörelseresultatet landade i sin tur på -885 miljoner.