Facit är inne för Elgigantens Black Friday. Bara under fredagen, alltså inte hela helgen, så omsatte kedjan 617 miljoner kronor.
- Vi hade räknat med nya rekordnivåer, men det här överträffar våra förväntningar. Under fredagsdygnet omsatte vi produkter för 617 miljoner kronor, vilket är en tillväxt från fjolåret med närmare 21 procent. Black Friday är den i särklass största handelsdagen i Sverige, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.
"E-handeln ökade kraftigt"
E-handeln ska dock ha vuxit mest och ökade med nära 100 procent för Elgiganten. Redan klockan 15.00 igår så ska fjolårets Black Friday-rekord ha passerats.
- Totalt sett kan vi konstatera att e-handeln ökade kraftigt samtidigt som handeln som helhet var mer jämnt fördelad över hela dygnet i år. Fler erbjudanden och en extremt bra produkttillgång har gjort att fler kunder än någonsin kunnat ta del av erbjudandena och det är jag enormt glad över. Det är också grunden till att vi kan växa så mycket i år trots enormt starka siffror från fjolåret att jämföra oss mot, säger Niclas Eriksson.
För att få en känsla för köpfesten så ska Elgiganten ha sålt 15 000 hörlurar och närmare 20 000 TV-apparater under fredagsdygnet.