ANNONS

Elekcigs vinstsuccé: "Våra relationer är svåra att få i dag"

Elekcigs vinstsuccé: "Våra relationer är svåra att få i dag"
Ulrik Scotswin, VD på Elekcig

Tajming och smarta beslut bakom Elekcigs topplacering på vår lista över lönsamma e-handlare.

ANNONS

När vi under förra veckan presenterade vår lista över Sveriges mest lönsamma e-handlare i förhållande till omsättning, placerade sig Elekcig.se på allra första plats. Vid sitt senaste bokslut omsatte e-handlaren, som säljer bland annat el-cigaretter, knappt 33 miljoner kronor och nådde samtidigt ett resultat på 12,6 miljoner.

- Jag vet inte vad jag ska säga mer än att vi ju vet att vi har varit en av dem i vår bransch som har varit lönsamma. Vi har varit bra på att hålla kostnaderna nere, och har bra relationer med de producenter vi arbetar med, säger VD:n Ulrik Scotwin när vi når honom på telefon.

Etablerade märket vid rätt tidpunkt

Ulrik Scotwin tycker att det är svårt att jämföra olika branscher med varandra eftersom de alla har olika förutsättningar, men menar att det inte skadar att ha haft tajmingen på sin sida.

- Vi etablerade vårt onlinevarumärke under en tid när det inte fanns så mycket elektroniska cigaretter. Vi har byggt upp relationerna med våra leverantörer sedan dess och det är klart att de relationerna är svåra att få i dag.

Enligt Ulrik Scotwin går det inte heller att peka ut en anledning till varför siffrorna ser ut som de gör. Han menar att Elekcigs lönsamhetsframgångar beror på allt från kloka inköp till att företaget har rekryterat rätt personer. Till stora delar ska det också ha handlat om att optimera saker och ting så att de blir så effektiva som möjligt.

- Vi har försökt att automatisera allt som går att automatisera, säger Ulrik Scotswin.

Men det måste väl ändå kännas bra att rankas som nr 1 av 100?

- Ja, det är klart. Det stärker vårt självförtroende och blir som en klapp på axeln.

Startar konceptbutiker med start i Malmö

Sedan Elekcig grundades för fyra år sedan har verksamheten vuxit till att omfatta Sverige, Danmark och Tyskland. Företaget säljer både via den egna e-handeln och via distrubution till andra återförsäljare, varav det sistnämnda väntas stå för en allt större del av omsättningen framöver.

Elekcig har sitt kontor i Malmö, där deras varor också säljs i en fysisk butik. Denna ska inom kort få Elekcigs namn och därmed bli den första i en rad av konceptbutiker.

När blir det ungefär?

- Det blir inom den närmaste framtiden, det är det jag kan säga i dagsläget, avslutar Ulrik Scotswin.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se