ANNONS

El är hett: Bring hakar på laddtrenden – "vi kan inte vänta"

Bring storsatsar på ökad eldrift

"Vi kommer kunna ladda 102 fordon samtidigt".

ANNONS

El är tidens melodi. Förra veckan stod det klart att Ikea bygger 700 laddstolpar eller laddpunkter för elbilar på sina parkeringsplatser – i anslutning till sina 20 varuhus i Sverige.

LÄS ÄVEN: Här är Ikeas megasatsning på snabb ladd: ”Ambitiösa mål”

Och nu gör även fraktbolagen Bring en storsatsning på stationer för elbilsladdare. Installationerna ska påskynda omställningen till en allt större elflotta. Det framgår av ett pressmeddelande.

Den nya investeringen medför att fler leveranser i och mellan Stockholm, Göteborg, Malmö och Jönköping kan genomföras med eldrivna fordon, framgår det. Totalt handlar det om 58 laddpunkter varav 12 av dessa är snabbladdare. Laddstationerna ska vara på plats i sommar.

Vi kan inte vänta på att publik laddning ska bli redo att möta alla våra behov. Vi måste ställa om våra fordon nu, så därför måste vi själva sätta upp laddinfrastruktur för att kunna ladda våra elbilar.

När vi adderar de nya laddpunkterna säkerställer vi att vi kan ladda totalt 102 fordon samtidigt - och totalt upp till 400 bilar per dygn, kommenterar Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring.

Samarbetar med Einride

Målet är att frakt-verksamheten ska vara helt fossilfri till 2025. Bring har tidigare meddelat att man i ett samarbete med svenska elbils-tillverkaren Einride ska börja att köra vissa linjetrafiksträckor med tunga ellastbilar. Även Apotea inledde nyligen ett samarbete med Einride.

De här fordonen har så stora batterier att det är en förutsättning för driften att kunna ladda dem med rejäl effekt på ett förutsägbart sätt. Vi investerar ju nu i ett antal 150 kilowatt snabbladdare på tre olika terminaler, och säkrar därmed att vi vet på vilket sätt och när fordonen kommer att ladda, vilket underlättar planeringen av logistikflödet, säger Catherine Löfquist.

Att det är viktigt att ställa om till en större grad av eldrift verkar vara allt viktigare. Förra veckan meddelade exempelvis Lyko att de nobbar Schenker och Postnord, då e-handlaren anser att dessa fraktbolag har för mycket fossila inslag i sina transporter.

LÄS ÄVEN: Lyko slopar fossil leverans – kastar ut Postnord och Schenker

David Gustavsson
david@ehandel.se