Den Årebaserade e-handlaren Eivy, som säljer underställ och fleecekläder under eget varumärke, har lagt ett framgångsrikt verksamhetsår bakom sig.
Efter att böckerna stängdes den sista april kunde man konstatera att omsättningen dragit iväg till 33,7 miljoner kronor - att jämföra med 27,3 miljoner från året innan. Däremot minskade vinsten kraftigt. Men bolaget är fortfarande lönsamt med plus 371 000 kronor på sista raden.
Vi tog en rejäl smäll vad gäller fraktkostnader samt stora investeringar i B2B-system och integrationer, parat med nyrekryteringar vilket påverkat resultatet rejält. Vi har även adderat ull till vår befintliga kollektion av plagg i återvunna material vilket tagit en del fokus från oss ägare då vi även jobbar med produktutveckling väldigt hands on, säger Anna Vister, grundare av Eivy, i en kommentar.
Bolaget har sex anställda på huvudkontoret, som jobbar hårt på en internationell expansion. För att accelerera den resan har man också rekryterat ekonomen Daniel Ohlson från Sneakers n Stuff. Men också Freida Marcusson från Klättermusen, som tar rollen som International Sales Manager.
Vi ökar främst i Tyskland, USA och Kanada, men även Benelux och Asien. Vi dubblar på dessa marknader med hjälp av våra distributörer som primärt säljer till butiker. Det hjälper vår traction på vår egen e-handel, med lägre kundanskaffningskostnader, tack vare varumärkeskännedomen som kommer av att finnas i retail på rätt positioner, säger Martin Vister, vd på Eivy.
"Ser otrolig potential"
Prognosen för det innevarande verksamhetsåret är också positivt. Man förväntar sig nämligen ytterligare tillväxt, trots en utmanande omvärld.
Världsläget är osäkert men vi ser otrolig potential på flera marknader, så beroende på vilken takt vi vill växa med så undersöker vi strategiska samarbeten löpande, säger Martin Vister.