Vi har tidigare skrivit om företaget Einride som vill elektrifiera den tunga linjetrafiken med företagets “Pod”-lastbil.
LÄS ÄVEN: Svenska transportbolaget plockar in 110 miljoner dollar – ”vi är stolta”
Miljoninvesteringar har rullat in till bolaget och man har genomfört flera typer av pilottester. Nu meddelar företaget dock en mycket konkret satsning tillsammans med fraktjätten Bring. Det handlar dock inte om den självkörande Poden utan mer traditionella lastbilar som är eldrivna och utrustade med Einrides teknik.
Samarbetet innefattar implementering av hela Einrides plattform inklusive transport med sex smarta ellastbilar, som kommer trafikera bland annat Stockholm, Göteborg och Jönköping med start i början av nästa år, skriver företagen i ett gemensamt pressutskick.
Satsningen ska minska koldioxidutsläppen med 78 procent jämfört med att köra samma sträcka med bränslet HVO, som annars pekas ut som miljövänligt.
Einride ser detta som ett första steg på ett större samarbete.
Det här är en del av vårt elektrifieringslöfte och miljardsatsning för att driva på Sveriges omställning till mer hållbara transporter. Det är också ett första steg i ett långsiktigt innovationssamarbete med ett bolag som liksom vi sätter hållbarhet och affärsnytta främst. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med Bring för att hjälpa dem nå sina hållbarhetsmål och framtidssäkra verksamheten genom digitalisering, elektrifiering och automatisering, säger Jonas Hernlund, kommersiell chef på Einride.
Fraktbolaget väntas nå break even i CO2-utsläpp efter elva månader om man räknar in tillverkningen av de nya ellastbilarna. Enligt Einride blir Bring först i Sverige att ställa om till el i sin linjetrafik.
Satsningen är en del av Brings ambition att leverera helt fossilfritt till 2025.
Uppdaterad:
Förtydligande kring att det ej gäller de självkörande lastbilarna.