Trots stora förluster så flockas tunga namn till Einrides lösningar för att elektrifiera tunga transporter. Nu meddelar även PostNord att de hoppar på tåget.
LÄS ÄVEN: Så går det för hajpade ellastbilarna – stora förluster
Närmare bestämt är det PostNord TPL, alltså PostNords logistiktjänst, som nu väljer att elektrifierar sina tunga leveranser till Bauhaus. Detta med hjälp av Einrides helhetslösning för hållbar transport.
Vi har länge använt elfordon inom vår verksamhet, men fram till nu har det varit svårt att hitta bra alternativ för tyngre transporter. Dels krävs infrastruktur för att kunna ladda bilarna, dels behöver vi hitta nya rutiner som fungerar i vår verksamhet. Genom att testa den här typen av fordon tillsammans med våra kunder drar vi många viktiga lärdomar inför mer storskaliga investeringar i framtiden, säger Mathias Krümmel, vd för PostNord Sverige, i ett pressutskick.
LÄS ÄVEN: Nära en tredjedel av PostNords flotta är eldriven
Samarbetet inleds med en tung lastbil som alltså ska transportera varor från Bauhaus lager till butiker i Norrköping och Linköping.
Vi är stolta över att arbeta med en så ambitiös partner som PostNord TPL och kunna erbjuda dem en helhetslösning för att elektrifiera deras tunga transporter. Med vår plattform finns det potential att enkelt och kostnadseffektivt minska transportutsläppen med upp till 93 procent, säger Robert Ziegler, Europachef på Einride.