I veckan har Susanne EhnbĂ„ge som bekant pĂ„börjat sin nya tjĂ€nst, som vd för Lindex. FörvĂ€ntningarna Ă€r höga pĂ„ att hon nu ska lyckas göra samma resa med klĂ€dkedjan som hon en gĂ„ng gjorde med NetOnNet.Â
Backade 5,3 procent i Q1
Bara under det första kvartalet i Ă„r backade Lindex med 5,3 procent och företaget kĂ€mpar med att fĂ„ sina totalt 490 butiker, fördelade över 18 olika lĂ€nder, att gĂ„Â med vinst. DĂ€rmed finns en rejĂ€l utmaning.Â
Ăn sĂ„ lĂ€nge sĂ€gs Lindex i alla fall stĂ„ för hĂ€lften av omsĂ€ttningen inom den finska Ă€garkoncernen Stockmann och EhnbĂ„ge sjĂ€lv Ă€r nöjd med att ha antagit sig den nya uppgiften.
- Det var Lindex som lockade. Det Àr ett starkt varumÀrke och jag sjÀlv tillhör mÄlgruppen. Jag föredrar att arbeta för bolag som jag kan relatera till, dÀr jag kan förstÄ produkten eller tjÀnsten. Och sÄ Àr jag frÄn Göteborg, som Lindex förknippas med, sÀger hon till DN, som följde henne under en av de första dagarna pÄ det nya jobbet.
"SvÄrare att motivera om allt Àr pÄ topp"
Hon menar att de ekonomiska motgÄngar som kedjan just nu stÄr inför inte nÀdvöndigtvis behöver vara dÄliga pÄ lÄng sikt.
- En situation dĂ€r bolag har det tuffare ekonomiskt skapar möjligheter att fĂ„ igenom förĂ€ndring. Det Ă€r positivt. Det kan vara svĂ„rare att motivera varför vissa saker behöver ske om allt redan Ă€r pĂ„ topp, sĂ€ger hon till tidningen.Â
Det hon framför allt tar med sig frÄn NetOnNet och hemelektroniksektorn Àr ett annorlunda sÀtt att tÀnka pÄ marknaden.
- Vikten av att stÀlla om bolaget frÄn att prata kannibalism till att börja prata om hur vi ska öka vÄr tillvÀxt och lönsamhet med den nya handeln. Fokus ska vara pÄ det positiva. Det gÀller att engagera medarbetarna och göra det tydligt vad varje persons roll kommer att bli, sÀger hon.