De som har ett American Express liggandes hemma kommer snart att kunna ansluta det till sitt Twitter konto. Inom de kommande dagarna kommer samarbetet mellan de båda parterna att vara igång. Något som gör det möjligt att köpa presentkort från American Express, Amazons läsplatta Kindle Fire och smycken från designern Donna Karan via mikrobloggen.
Samarbetet kan komma att bli en ny potentiell inkomstkälla för Twitter, som så här långt och till stor del varit beroende av reklam. Varken Amex eller Twitter vill diskutera de ekonomiska villkoren för partnerskapet, men Twitter utesluter inte att man kan tänka sig ta en del av den potentiella försäljningen.
Partnerskapet är också ett sätt för Twitter att bevisa hur pass lönsamt det kan vara att marknadsföra sig via Twitter. I dag är det svårt att visa om en tweet, eller en annons på Twitter leder till försäljning.
– Vi är övertygade om att handeln kommer att bli ett av de områden som annonsörer kommer att använda vår plattform till, säger Joel Lunenfeld, vice VD för Twitters globala varumärkesstrategi.
Liknande samarbeten tidigare
Det här är inte första gången Twitter och American Express samarbetar. För ett år sedan kunde handlare använda Twitter för att skicka ut kuponger. Innehavare av ett Amex-kort kunde då länka sina kortnummer till sina Twitter-konton för att ta emot, och lösa in kupongen elektroniskt.
När kortinnehavaren sedan handlade i en deltagande butik, fick de automatiskt ta del av erbjudandet när kortet användes. Skillnaden nu är att du även ska kunna köpa fysiska produkter direkt via Twitter som sedan skickas hem till dig.
American Express har också haft liknande samarbeten med Facebook, Foursquare och Microsoft Xbox. Enligt Amex själva ledde det till att hundratusentals kortinnehavare nu kopplat sina konton till de olika sociala medietjänsterna.
American Express säger att de räknar med att utöka antalet handlare som erbjuder sina produkter på Twitter. ”Kupongprogrammet” som inleddes med 16 handlare i fjol fick en bra respons enligt Amex, och sedan dess har flera hundra handlare anslutit sig.
– Vi förväntar oss ett stort intresse, säger Leslie Berland, vp digital partnerships på American Express.
En presentation av samarbetet
Källa: The Wall Street Journal, Amex