Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna, såg att de nya ehandlarna 2005 inte hade faktura som betalsätt. De orkade inte, risken var för stor och det fanns kassaflödesproblematik. Han såg möjligheten och tog sin ide till inkubatorn på handels. Det ena ledde till det andra och bolaget startades, men all kunskap fanns inte och Sebastian säger "jag är inte alls säker på att vi gjort det om vi förstått hur komplex den här affären var".
Någon färdig produkt fanns inte så istället presenterades konceptet för eventuella kunder. Nelly, E-butik.se och Webhallen visade intresse. Två utvecklare anställdes och efter fyra månader var man online med Nelly.
"Victor letade begagnade möbler"
Man var försiktiga med både sina egna och de anställdas löner men också restriktiva kring andra kostnader. Bland annat letade Victor Jacobsson, en av de tre medgrundarna begagnade möbler till kontoret för att spara pengar.
Men det vara inte bara kostnadseffektivitet utan även tur med tajmingen som gjorde att man växte. Nelly lyckades riktigt bra och tillsammans med dem växte man starkt.
"Den stora förändringen som vi har genomfört de senaste åren är att gå mot klarna checkout, lägga till andra betalsätt, bli en psp och en inlösare på de här transaktionerna".
"Ingen ville ta i oss med tång"
2007 letade de pengar men "ingen ville ta i oss med tång", säger Sebastian. Fakturabetalning ansågs av investerare nämligen tillhöra stenåldern. Sebastian säger också att man då inte pratade med internationella aktörer mest för att de inte visste var de skulle leta. I princip var det en slump att de träffade rätt.
Förrutom norden har Tyskland varit en viktig marknad för Klarna. Men det var ingen succe när de startade i Tyskland. Det blev ett uppvaknande att man inte var mogna nog för att gå internationellt. Så det blev en paus på skolbänken och man funderade på hur organisationen skulle se ut. Efter en omgruppering har de ett system som funkar och skalbarhet i det samma.
"Det kommer vara chockartat för ehandlare i sverige och våra konkurrenter, hur snabbt vi kommer komma nu med nya features och produktutveckling".´Säger Sebastian till Anton.
USA och Storbritannien nästa
Det satsas nu på Storbritannien och USA. "Det som är väldigt positivt med USA är att jag upplever att det finns en väldig pröva-på-kultur där".
Hittills har Klarna primärt jobbat med kunder med fysiska produkter och det är skillnad på dessa och t.ex. SL, Bonnier och DN. Kunderna själva visste inte exakt hur produkten skulle se ut så man har jobbat tillsammans för en mer kundorienterad produkt.
Att röra sig in på offlinemarknaden är dock Sebastian tveksam till. Snarare än att konukurera tror han mer på ett samarbete med t.ex. iZettle och liknande företag.
Den internationella handeln ökar och här finns det fortfarande en del problem inom betalsätt, logistik och mycket annat, en sebastian ser positivt på framtiden och tror att problemen kommer ha suddats ut inom några år. Hans råd till ehandlarna är bland annat just att ta sig en funderare på att gå utanför Sveriges gränser.
Lyssna på Ehandelspodden nedan eller gå direkt till Antons blogg