ANNONS

Ehandelspodden gräver ner sig i delikatesser och ostar

Ehandelspodden gräver ner sig i delikatesser och ostar

Vi har fĂ¥tt ännu ett avsnitt av Ehandelspodden. Denna vecka fĂ¥r vi träffa Camilla Svärd ifrĂ¥n Ostogram.se. Vill ni vet mer om hur man kränger ostar och delikatesser pĂ¥ nätet sĂ¥ är tiden inne att sätta pĂ¥ hörlurarna.

ANNONS

Ostbutiken Norins Ost har varit verksam sedan 1931. Det är en gammal anrik delikatessbutik som numera har tre fysiska butiker. Den fjärde finner vi på nätet under satsningen Ostogram.se, som såg dagens ljus 2012.

Ostogram satsar på att leverera ost över hela Sverige och ett stort fokus verkar ligga på presenter och gåvokort. I grund och botten ligger det dock en rejäl kunskap och ett lager på 300 ostar. En perfekt kombination för att applicera ett vinnande koncept på nätet. Totalt skall Norins lagerhålla över 200 ton ost som nu inte bara lämnar dem via deras butiker och andra återförsäljare utan även hittar köpare via Ostogram.

Camilla Svärd, projektledare för Ostogram, berättar bland annat i senaste Ehandelspodden hur de löste problemet med att skicka livsmedel och kylvaror via posten. Vi får även veta hur Camilla hamnade i förarsätet på denna lite annorlunda e-handelssatsning.

Årets butik 2014

Utöver själva paketeringen med en speciellt framtagen kylklamp så levererar man även ostarna ända fram till dörren. En leveransmetod som faktiskt inte leder till stulna ostar enligt Camilla. De ska inte heller ha några klagomål om trasiga varor vilket tyder på att lite extra emballage, för kylan, även verkar ha positiva effekter på till exempel produkter i glasflaskor och burkar.

Som många andra e-handlare har man även breddat sortimentet och idag säljer man inte bara ost utan även lite lyxigare godis och andra delikatesser. Enligt Camilla skall detta sug efter lyxigare mat krypa ner i åldrarna och de har nu även ganska unga kunder som köper loss en ost eller två ifrån nätbutiken.

Ostogram ska vara en förlängning av Norins Ost och förra året utsågs kedjan till Årets butik på Retail Awards 2014. En utmärkelse som blanda annat prisade deras nytänkande och anpassande till den moderna kunden. Ostogram som är Sveriges första ostbutik på nätet hade förstås ett finger med i spelet.

Vill ni veta mer om att sälja ostar på nätet så klickar ni på play nedanför:

Det går även bra att lyssna via iTunes, SoundCloud eller RSS.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se