Det har hunnit hända en hel del sedan Ehandel.se slog upp portarna 2009. Både inom e-handeln som bransch, och för vår mötesplats och nyhetssajt som redan från start jobbat med små medel. Under de första fyra åren hade vi totalt fyra annonsörer, något som begränsade våra möjligheter och att investera i framtiden
Ehandel.se har aldrig haft ekonomisk avkastning som primär drivkraft men för lite mer än två år sedan inleddes ett samarbete med ett externt annonsbolag, ProAd. Det för att kunna lägga mer pengar på produkten och vårt innehåll, utan att ta kostnaderna från andra verksamheter.
– Jag träffade Dan på hans dåvarande lager. Han började med att berätta att han tycker illa om säljare och slipsnissar och att det inte känns tryggt att lämna över ansvaret till någon annan. En kanonstart med andra ord, säger Michael Wictor som då var VD för ProAd.
Vid ett vägskäl
Därefter följde en intensiv mail-förhandling i vilken Michael till sist lyckades övertyga Dan (läs tröttade ut honom) att slipsnissar kan vara okej, och att ett ökat fokus på intäktsflödena i slutändan kan skapa en bättre produkt för medlemmar och besökare.
– Hade vi inte tagit detta steget är det oklart om Ehandel.se hade funnits kvar idag. Även om man kan driva idéella projekt så är det alltid svårt att prioritera dessa mot de som betalar anställdas löner eller ens egen hyra för den delen, säger Dan Nilsson, grundare av Ehandel.se.
Efter två års samarbete stod bolaget återigen vid ett vägskäl.
– Jag insåg att om vi inte tar nästa steg, så kommer vi bli inaktuella och förlora vår plats i e-handlarnas hjärtan. Så när Michael föreslog att han skulle bli VD så var det en självklar lösning. Han hade trots allt redan tagit oss genom vår första kämpiga period, säger Dan Nilsson.
Från och med i april är Michael Wictor VD i bolaget och den som är ansvarig för att operativt genomföra alla våra planer och förbättringsåtgärder.
– En sak som slog mig tidigt i vårt samarbete är kraften och viljan hos medlemmarna att tillsammans bli bättre och bygga svensk e-handel ännu starkare. Vi på Ehandel.se ska bli ännu bättre och tydligare i vår roll som objektiv mötesplats och nyhetskälla för detta community, säger Michael Wictor.
Internationell lansering
För att lyckas med detta kommer att stärka upp vårt redaktionella team. Något som ger oss möjlighet att bli både djupare och bredare samt göra ännu fler egna redaktionella reportage. Vi vill bli ännu mer proaktiva i vår nyhetsrapportering och kunna använda de källor och den position vi har för att främja svensk e-handel.
Vi kommer också att fortsätta utveckla vårt Ehandelsindex med tillhörande analytics och lansera det kommersiellt på bred front. Vi ligger även i startgroparna att lansera både en nyhetssajt och vårt Ehandelsindex internationellt.
Vår medlemsservice kommer bli mycket bättre och vi kommer kunna erbjuda medlemmarna bättre priser inom vissa nyckelområden. Vi har också anställt Clara Nilsson som tar ansvar för Emeet och vår eventdel samt förstärkt med Joakim Andersen, som ansvarar för Ehandelsindex, och med Zophia Karlsson på marknad.
– Som ni märker så satsar vi rejält och det gör vi för att i slutändan kunna leverera ett ännu högre värde till våra medlemmar och besökare. Jag hoppas och tror att vi får alla med oss på resan och att vi tillsammans blir en ännu tydligare röst för e-handeln, säger Michael Wictor.
Dan kommer inte lämna projektet eller bli mindre involverad. Hans fokus nu kommer bli att arbeta med strategia och våra datatjänster under sin nya hemmagjorda titel Analytiker.
– Ehandel.se är det projekt jag jobbat längst med och utmärker sig lite eftersom jag faktiskt brinner mer för det nu än jag gjorde för sex år sedan, säger Dan Nilsson.