I veckans avsnitt av den fenomenala Ehandelspodden får vi träffa Sveriges kanske djupaste VD. Karl Prytz är idag VD för den ledande djurbutiken på nätet, Animail. Han har även varit med och byggt upp betalföretaget Klarna till vad det är idag och varit inne och styrt upp lite hos Bonnier innan han gav sig in i e-handeln på riktigt.
Lyssna nu! (Ehandelspodden finns även på iTunes)
Idag ska han brinna för djurbranschen i kombination med e-handel. Nätbutiken Animails största utmaning ska vara att få folk att testa. Att lägga sin första beställning och känna hur fantastiskt det är att få hem fodersäcken på 15 kilo direkt till dörren, är det Prytz jobbar för.
Karl berättar om misstag de gjort och hur man jobbar för att locka ut kunderna på nätet. Sverige som vanligtvis är ledande i Norden inom många e-handelsbranscher ska ligga efter länder som exempelvis Finland när det kommer till hemkörning av djurfoder.
Självinsikt ger tillväxt
Precis som nyfödda bebisar får paket av olika företag ska även Animail skicka ut presenter till de med valpar. De får en bild på samma ras och namnet på hunden och lite pengar att handla för. Sedan gäller det att överträffa kundernas förväntningar i leverans och kundtjänst.
Utöver en djup inblick i Animail, och Klarna, får vi även en intressant bild av Karl Prytz i Ehandelspodden. Han berättar om hur han jobbar lika mycket med att utveckla sig själv som han utvecklar bolagen han jobbar för. Han talar varmt om att använda sig av mentorer och meditation. Den själsliga insikten sägs ge mycket till företaget och självklart måste man brinna för produkten och leva som man lär. Ett tydligt tecken på denna passion kan man höra när Karl berätta hur han "springer och jagar hundar med rabattkoder överallt".
Missa alltså inte veckans avsnitt av Ehandelspodden där Karl Prytz berättar om resan med Klarna och hur han nu försöker vinna djurägarnas hjärtan på nätet. Vi får veta hur han tänker kring tillväxt och lönsamhet, hur logistiken fungerar, marknadsföringsknepen och misslyckandena.