Sociala medier är knappast det nya svarta. Men det spelar fortfarande en allt viktigare roll i e-handlarnas marknadsföring.
Men hur viktig roll? Det och mycket mer har Ehandel bestämt sig för att ta reda på i en rad artiklar framöver. Hur ska e-handlarna bära sig åt för att locka sina kunder till exempelvis Facebook, Instagram, TikTok och Linkedin? Och vad för typ av marknadsföring lämpar sig i just dessa kanaler?
Både köpta och organiska flöden
Först ut i kartläggningen är it-kedjan Dustin, som ger snabba svar på hur de jobbar med sociala medier. Deras sociala medier-chef resonerar även kring vikten av att synas och höras i dessa kanaler.
Vi arbetar med både köpta och organiska flöden i alla våra länder. Syftet med vår närvaro är att kunna bidra med nyheter, erbjudanden, service och tips för ett enklare arbetsliv till våra kunder och målgrupper, berättar Jennie Hahn von Dorsche, som har titeln Group Manager Social Media på Dustin.
Men vad har sociala medier för betydelse för er verksamhet?
Sociala medier är en stor och viktig kanal för oss för att kunna nå både kunder och följare med erbjudanden och tips. Vi vill och hoppas att vi både kan inspirera och vara hjälpsamma med vår närvaro.
Även kundservice
Hon trycker på att Dustin ska finnas i de kanaler där bolagets kunder i huvudsak finns. I kedjans fall rör det sig om Facebook och Linkedin. Men innehållet är också viktigt, betonar hon.
På plattformarna erbjuder vi även kundservice, och genom att kombinera det med inspirerande innehåll inom it och med tips för ett enklare arbetsliv, samt relevanta annonser, hoppas vi att våra kunder på eget bevåg vill följa oss i sociala medier.