De gick ut starkt i augusti 2021. Kavall skulle bli det nya heta på last mile-himlen. De har totalt tagit in drygt en kvarts miljard. Förra året lanserade de sin tjänst i både Helsingfors och Oslo.
Vad är det då de gör? Jo, de levererar kassar med mat till dörren på 10 minuter. Leveranserna sköts av bud på eldrivna cyklar.
LÄS ÄVEN: Last mile-uppstickaren blöder pengar – slaktar värderingen
Men sedan lågkonjunkturen bet sig fast så har pengarna börjat att sina. Dessutom är konkurrensen hård, samtidigt som konsumenterna som bekant håller allt hårdare i sina plånböcker. I augusti förra året tvingades man att lägga ner sin verksamhet i Helsingfors.
LÄS ÄVEN: Offensiven blev för dyr – Kavall lägger ned i Finland
Nu har turen även kommit till Oslo. Detta enligt ett tips till Ehandel. Och när vi kontaktar Jonna Knibestöl, Head of Brand & Communications på Kavall, bekräftar hon att så är fallet.
Det stämmer att vi just nu pausar vår expansion i Norge och stänger vår butik i Oslo. Anledningen är ett ökat fokus på lönsamhet, vilket har medfört att vi behövt tänka om lite i vår expansionsstrategi och satsa mer på att fortsätta utveckla vår svenska hemmamarknad. Vi har haft en fin start i Oslo och hoppas att vi kan återkomma någon gång i framtiden, skriver Jonna Knibestöl i ett mejl till Ehandel.
Nu återstår det att se hur lönsamhetsstrategin ser ut framåt.