Nyligen stod det klart att Postnord tappar sin e-handelsexpert Carin Blom. Av allt att döma valde hon att lämna organisationen på eget bevåg för att ta sig an nya utmaningar.
Nu står det även klart att det statliga bolaget tappar ännu en stjärna på e-handelsområdet, Soledad Gonzalez. Hon bekräftar nu avhoppet för Ehandel.
Soledad Gonzalez har fått en roll som talesperson på Postnord – och frontat allt från event till paneldebatter. Hon har också varit en flitig marknadsförare av bolaget och e-handelsbitarna inom organisationen. Inte minst på Linkedin där hon skapat sig en tydlig plattform. Hennes titel har varit "e-commerce advisor", alltså ungefär e-handelsrådgivare.
Jag har växt oerhört mycket både professionellt och som person. Nu tittar jag framåt och har ett par dialoger på gång. Vad det blir för spännande uppdrag, får jag återkomma om, säger Soledad Gonzalez till Ehandel.
"Viktig spelare inom e-handel"
I likhet med Carin Blom säger Soledad Gonzalez att hon är redo för nya utmaningar. Vad hon ska göra istället är dock inte klart. Men det är grejer på gång, säger hon.
Min roll på Postnord har förändrats i och med omorganisationen så nu söker jag min nästa utmaning i karriären. Jag känner mig oerhört tacksam över att ha fått möjligheten att arbeta för och representera en så viktig spelare inom e-handel i Sverige och Norden, avslutar Soledad Gonzalez.
Postnord slaktar 200 tjänster
Bakgrunden till avhoppet är alltså att Postnord är i färd med att göra om sin organisation. Detta är något Ehandel har rapporterat om tidigare I januari stod det klart att runt 200 tjänster ryker från post- och paketjätten framöver.
Cirka 200 tjänster försvinner inom Postnord. Det gäller framför allt inom det administrativa området, försäljning, finans, HR och kommunikation. Huvudparten av tjänsterna finns på huvudkontoret i Stockholm. Men vi har också utlyst 1 500 nya tjänster internt, som passar in i de nya affärsområdena, sa Anders Porelius, presschef på Postnord till Ehandel, i slutet av januari.
LÄS ÄVEN: Därför storvarslar Postnord – och så satsar jätten nu
Förändringar av post- och paketmarknaden har eldat på behovet av förändring, enligt presschefen. Och Postnord ska nu bli mycket mer affärskritiskt och digitaliserat, heter det.