Egna varumärken är hetare än någonsin, visar SCB:s siffror. I alla fall inom dagligvaruhandeln där kedjornas egna märken fått ett kraftigt uppsving sedan mätningarna började 2004. Då utgjorde de nämligen bara 8,5 procent av den totala försäljningen av livsmedel och alkoholfria drycker i landet.
Under 2021 utgjorde kedjornas egna märkesvaror 27,3 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige. Andelen egna varumärken har alltså vuxit med nästan 19 procentenheter sedan 2004, vilket i det här fallet motsvarar en ökning med 221 procent, säger Daniel Wester, statistiker på SCB, i ett pressmeddelande.
Totalt såldes det livsmedel och alkoholfria drycker för 77,3 miljarder kronor under 2021. Och det är framför allt livsmedel som är det stora smörjmedlet med sina 29,3 procent av den totala försäljningen. Alkoholfria drycker står för 10,5 procent.
Fisk, frukt och grönsaker var de varugrupper där störst andel egna märkesvaror såldes förra året. Kaffe, te och chokladdryck var den varugrupp där försäljningen av egna märkesvaror var lägst. Där utgjorde de bara 7 procent av försäljningen. Det är också den enda varugruppen där andelen minskat sedan 2004, säger Daniel Wester.
Försäljningen av mjölk, ost och ägg sticker ut extra mycket som tillväxtkategorier, då de ökat med 1 383 procent sedan 2004.
Egna märkesvaror utgjorde bara 1,9 procent av försäljningen av mjölk, ost och ägg år 2004. I fjol utgjorde de 28,6 procent. Det är alltså en skillnad på nästan 27 procentenheter, säger Daniel Wester.