Hösten 2014 lanserade Japan Photo ett nytt butikskoncept. Med ett större fokus på bildprodukter i butikerna flyttade man ut kameror och optik på nätet, och förutom att de renodlade bildbutikerna fungerar som showrooms, agerar de även utlämningsställen för produkter som säljs på nätet.
Leverans via utlämningsställe blir mer och mer populärt bland konsumenterna, något som Japan Photo också märkt av sedan man 2013 började erbjuda upphämtning av onlineköp i alla sina butiker.
– Sedan 2004 har våra kunder haft möjligheten att beställa fotografier online och hämta dem i våra butiker. Men efter att vi gjorde det möjligt att hämta alla onlineköp i våra butiker samt etablerade så kallade ”Pick-up Stores”, har antalet ordrar ökat till 22 procent av vår totala sändningsvolym, säger Espen Hauge, huvudansvarig för Japanphoto.no.
Handlar när de hämtar
Enligt fotokedjan innebär utlämningsställen att man kan erbjuda sina kunder en bättre service och vägledning kring sina produkter. De är även till stor hjälp när det kommer till reklamationer då många hellre vill lämna produkten i en fysisk butik än online.
Samtidigt har man tack vare sina utlämningsställen ökat merförsäljningen och minskat lagret.
– Många av våra kunder tar tillvara på möjligheten att köpa tillbehör och andra produkter i våra butiker när de hämtar sina varor köpta online. Samtidigt har vi minskat det totala lagret i kedjan genom att ha utvalda produkter i våra butiker samt vårt fulla utbud från vårt huvudlager i vår onlinebutik. Kunden får därmed hela produktutbudet i onlinebutiken via utlämningsstället, säger Eric Spydevold, E-handelsansvarig på Japan Photo.