ANNONS

Efterfrågan ökar - nu har arbetslös ull fått en förmedling

Fårägaren Gunilla Forsell och grundaren Fia Söderberg
Foto: Cina Stenson

"Möjligheter till nya samarbeten och kontakter".

ANNONS

I början av året skrev vi om Fia Söderbergs projekt, Ullförmedlingen. Då berättade hon att en digital marknadsplats, som ska länka samman ullsäljare med ullköpare, planeras vara färdig i slutet av 2019.

LÄS ÄVEN: Ullförmedlingen – ett Blocket för ull

Allt verkar ha gått enligt plan för nu meddelar Fia att Ullformedlingen.se har lanserats.

Hemsidan är både användarvänlig och annonserna har relevant information så det är lätt att hitta vad man söker. Det kommer att underlätta och utveckla ullmarknaden, säger Anna Eriksson, fårägare.

Sajten har varit igång i drygt en vecka och det finns redan cirka 80 annonser, och 320 personer har skapat konton.

Jag hoppas att fler fårägare kan sälja mer av sin ull och få en intäkt från ullen istället för att slänga den, säger Fia Söderberg, projektledare och grundare, i ett pressmeddelande.

Så här i inledningsfasen är det många som kommer igång med sina första annonser och det är en del frågor. Men det är redan personer som sålt och köpt ull.

"Blir ett värdefullt bidrag"

Efterfrågan på ull ökar då allt fler börjar få upp ögonen för den, och inte minst från modebranschen. Allt började 2013 när Fia skapade en Facebookgrupp där man kunde köpa och sälja ull. Den gruppen underhöll Fia i flera år tills hon bestämde sig för att ersätta den med en digital plattform.

Förra året inleddes en förstudie som visade att många fårägare tycker att det är svårt att hitta köpare, bedöma kvalitet och sätta pris på ullen. Samtidigt hade Fia även en referensgrupp som testade tjänsten under produktionstiden.

lösningen blev den ovannämnda marknadsplatsen Ullförmedlingen, men även en podd som döptes till Ullpodden där intervjuer och samtal förs om får, olika raser och ullens användningsområden.

Den digitala tjänsten löser inte alla problem med organiseringen av svensk ull, men blir ett värdefullt bidrag i en digitaliserad värld som skapar möjligheter till nya samarbeten och kontakter, avslutar Fia Söderberg.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se