ANNONS

Efter världens största influencer-bedrägeri: Google stänger hålet

Jonathan, som avslöjade bedrägeriet, och Devin, som stämt Paypal
Måste ge en konkret fördel.

Google har infört nya, striktare regler för affiliate-länkar i webbläsartillägg. Förändringen sker efter att Paypal-ägda Honey anklagats för att ha lurat både användare och influencers. De nya reglerna syftar till att öka transparensen och skydda användarna från oseriösa metoder.

LÄS ÄVEN: Världens största influencer-bedrägeri - nu stäms betaljätten

Kritiken mot Honey, som är ett populärt Chrome-tillägg för att hitta rabatter och kuponger, handlar om att företaget anklagats för att i smyg ha ersatt affiliate-länkar, som användare klickat på, med sina egna affiliate-koder.

ANNONS

Detta innebar att Honey tog intäkterna från affiliate-försäljning även när användare hade klickat på länkar som genererats av andra.

Enligt Googles uppdaterade policy är detta inte längre tillåtet. De nya reglerna säger att:

  • Affiliate-länkar, koder eller cookies endast får användas när tillägget ger en tydlig och transparent fördel för användaren, som är kopplad till tilläggets huvudsakliga funktion.
  • Det är inte tillåtet att infoga affiliate-länkar utan att användaren aktivt agerar och utan att ge en konkret fördel.

Exempel på regelbrott inkluderar att infoga affiliate-länkar utan att erbjuda någon rabatt eller cashback, samt att kontinuerligt infoga affiliate-länkar i bakgrunden utan att användaren gör något.

Googles nya regler är ett uppenbart svar på den växande kritiken mot Honey, där flera stora Youtube-influencers har tagit Paypal till domstol.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Early Birdie - spara 20%

BILJETTLANSERING – Ehandelsgolfen 2025

Utmana kollegorna på golfbanan. Nu till rabatterat pris!