ANNONS

Efter världens 4:e dyraste domän - e-handlaren slår 100 miljoner

Albert Vllasa, medgrundare och vd

"USA har stor potential med Protein.com".

ANNONS

Protein.se meddelade förra året att de köpt världens 4:e dyraste domän, det året. Företaget hade pungat ut med 1 miljon euro för Protein.com. En sajt som än så länge endast visar upp e-handlarens stall av nätbutiker.

LÄS ÄVEN: Svensk e-handlare köper domän för 10 miljoner kronor

Nu har företagets bokslut för 2020/2021 trillat in och man undrar förstås hur företagets finanser ser ut när man har råd med domäner för 10 miljoner kronor. Och de ser bra ut.

För räkenskapsåret som slutade den sista juni i fjol så omsatte bolaget bakom Protein.se 104,5 miljoner kronor. Det är en ökning med 11 procent jämfört med året innan, men bolaget meddelar också att man gjort stora investeringar under året samt uppdaterat sin e-handelsplattform.

LÄS ÄVEN: Tröttnade på skrikiga förpackningar – nu omsätter de 50 miljoner

Trots detta så har rörelseresultatet mer än dubblats jämfört med året innan, och totalt landar det på 11 miljoner kronor.

Är ni nöjda med siffrorna?

Vi lägger mycket fokus på att försöka skala upp samtidigt som vi gör vinst. Det är inte alltid den lättaste ekvationen. Så detta året är vi definitivt nöjda med, säger företagets vd Albert Vllasa till Ehandel.

Hur har det gått efter räkenskapsårets slut?

Stora investeringar i ny e-handelsplattform, Protein.com samt implementering av affärssystem har inte varit helt okomplicerade och kommer påverka vinsten och tillväxttakten på kort sikt. Vi har dock fixat de flesta barnsjukdomarna nu och kommer satsa på att skala fortare framöver.

På Protein.com ser man som sagt företagets nätbutiker och där listas numera även Protein.de och Protein.nl. Två marknader man expanderat till och nu hoppas ska bära frukt under det innevarande året.

Bolaget fortsätter sin expansion mot nya marknader vilka förväntas börja bära frukt under det första halvåret 2022, meddelar företaget i årsredovisningen.

Vi frågade Albert Vllasa hur det går på de nya marknaderna men han meddelar att det "fortfarande bara är några få månaders data där". De ska dock se stor potential i att växa mer på de nya marknaderna.

Vad är framtidsplanerna just nu?

Just nu är det Norden, Nederländerna och Tyskland som har vårt fokus. På kortare sikt är Storbritannien en intressant marknad och på längre sikt har USA stor potential med Protein.com.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap